TENS och KBT.....vägen till "Normalont" ???

Igår var det alltså dags för mitt besök hos sjukgymnasten. Hoppet stod till att hon skulle kunna hjälpa mej till att komma på rätt köl igen. Efter att under sommaren tappat greppet och kantrat rejält behövde jag stöd och tips för att kunna räta på mej och hamna på banan .

 

Jag var rätt så utvilad eller rättare sagt jag hade sovit natten mot måndag av ren och skär utmattning eftersom jag inte sovit alls natten mot söndag, Fats pigg var väl att ta i. Snarare mindre trött.

Medan jag väntade på min tur hos sjukgymnasten så fick jag ett samtal med den KBT-terapeut jag haft kontakt med för drygt ett år sen. Ett givande samtal som gav mej många tankar och som fick mej känna att det är en svacka jag är i men den tar jag mej ur igen. Som alltid då jag pratat med henne känns det alltid bra. Hon är bra på få mej tänka om och peppa mej . Kändes helt okej efteråt.

 

 
 

Så fick jag då träffa min sjukgymnast. Hon har alltid stora bekymmer vad hon ska hitta på för lösningar till mej då allt behöver vara specialanpassat för mej . Vi pratade om allt som varit under sommaren då allt gått åt skogen och varför det kan bli så. Hon var nöjd med att jag ändå håller fast vid mina promenader trots att det ibland knappt går vägen.

Sen förklarade hon , det jag egentligen själv förstått , att smärtan sitter i huvudet och då man inte är utvilad så är man mer smärt-otålig och då ökar smärtan och man tål den ännu mindre osv. Den biten har jag fattat och det ar skönt höra att jag är på rätt spår angående den biten ändå. Det hjälper förviso inte att veta .

Sen kollade hon om hon kunde se och känna nått som blivit annorlunda men det kunde hon inte se mer än att min högra axel hänger lite mer än vänstra. Men jag har i alla fall inte blivit sned i ryggen vilket ju är positivt. Däremot sa hon att mitt muskelpaket....eller det som ska vara ett muskelpaket … är understimulerat men det är inte heller nått som direkt är nån nyhet. Vi pratade om vad hon skulle hitta på för atrt jag ska bryta svackan och kom till slut fram till att jag ska prova TENS. Var ju väldigt länge sen jag testade det så varför inte.
Jag sa till henne att jag är öppen för allt bara det inte innebär en kniv. För en op. Det finns inte en chans till att jag gör. Törs bara inte med mina odds.

Hon visade var och hur jag ska sätta fast den och hur jag sen styr strömmen. Har fått låna en apparat för ändamålet och ska köra det några ggr per dag i en månad för att se om jag bryter spiralen.

Får sätta på rätt mycket ström för att det ska kännas då jag är lite okänslig i huden just där det tar mest ont. Kanske bättre med ström än en tennisboll.

 

Körde TENS två ggr igår och en gång vid säng-gåendet.

Vet inte ännu om det har nån effekt mehör det bort den inre smärtan. Inte helt men lite. Och vilja kan ju försätta berg så jag vill det här och jag vill det ska fungera så hoppet står till det.

Ska prova mej fram till var det känns bäst att ha strömmen men just nu kör jag en på en punkt i ländryggen och en ut mot höften där smärtan strålar ner mot benet. Men kan även sätta två st på benet men jag tänkte jag börjar med dessa två.

 

 

Jag körde TENS igår kväll då jag la mej för natten för att sen om jag skulle bli mer avslappnad. Och ja vad ska jag säga. Ingen större skillnad än men det kanske kommer. Låg ändå vaken till runt halv 3 och vaknade sen kl halv 7 då maken kom hem från nattskiftet. Så fyra timmars sömn i ett sträck är inte att förakta. Inte många nätter jag sovit det. Är faktiskt mer pigg idag än igår då jag ändå lyckats sova 5 timmar med avbrott.

Så kanske det ändå gör lite nytta. Sen tror jag mitt samtal med KBT-terapeuten gjorde mej mer lugn och harmonisk i sej och fick bort lite negativa tankar.

Som hon sa …. du är nere på botten nu men det varar inte för evigt, du kommer upp ur det igen, lår det bara vara och gör ingen stor sak av det. Positiva tankar gör att man orkar mer men det är inte alltid lätt då smärtan river och sliter i en.

Men jag ska försöka göra som hon sa och hoppas kravla mej upp och på banan igen. Kanske inte direkt men snart.

Smärtan är kvar men idag känns den inte lika jobbig. Om det TENS eller KBT vet jag inte . Men kanske just nu är jag peppad tro på att det ordnar sej. Ska ge det en chans och hoppas på det bästa.

 

Jag har ju varit på botten många ggr under åren och svackor har jag kommit ur förr. Men det har aldrig varit så att det förstört min sömn så här mycket. Och kommer jag nu bara i fas med sömnen och avslappningen kanske kanske det ger med sej. Vill hamna i ”Normalont” igen. Minns snart inte hur det läget känns. Kanske är ”Normalont ” det här nu vem vet.

Hoppas inte det.

Men nu är det positiva tankar och TENS som gäller framöver . Om en månad har jag återbesök hos sjukgymnasten för utvärdering om det fungerat.

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0