Vinter igen, vem trodde det var slut på den ?

Så vart det vinter igen. Med besked. Kom säkert en dm nysnö i natt så nu är det vitt igen. Men oplogat förstås. Så när jag vaknade drog jag endast täcket över huvudet och tänkte nu ligger jag här resten av dan. Nej skämt åsido, riktigt så illa är det inte. Bara nästan.

 

Sovit lite illa igen då jag haft lite äventyr på gång sista dagarna.

I onsdags så tog jag mej för att göra köttbullar. Gjorde en hel långpanna plus en mindre form full med köttbullar. Inte illa förstås men kroppen gillade inte idèen.

Fick sjukt ont i mina armbågar efter rullandet plus att ryggen inte var allt för glad den heller. Den hade knappt hämtat sej sen brottningsmatchen med taxen och så sätter jag igång med detta. Inte undra på att den protesterar. Men jag hade bestämt sen innan att det skulle bli köttbullar och köttbullar det blev. På gott och på ont, mest ont.

 

Så igår morse vaknade jag av en enorm värk just i armbågarna. Tog ont bara sträcka ut dom-. Så det blev till att göra lite stretch-övningar som jag fått av sjukgymnasten då mina armbågar bråkar mellan varven. Lättade faktiskt efter ett tag och sen på med lite diklofenack-salva och det gick bättre röra dom. Och smärtan lättade.

Har ju haft problem med armbågarna i nått år och enligt sjukgymnasten kan det bero på artros och /eller på mina kryck-armar. Att jag gått mycket med kryckor och nu med rullator och alltså alltid stöder mej då jag går ute längre sträckor.

Och sen då en yrkesskada kan man väl också säga då jag ju suttit i kassa i många år och vad påfrestande då om inte armbågarna/armar/axel.

Så då jag då drar till med att rulla mängder av köttbullar så självklart blir det protester i armbågarna.

Nåväl jag vet ju varför och det ger ju med sej med rätta rörelser. Bara man gör det så.

 

Eftersom jag hade tänkt ta bussen in till stan sen igår på dan så skippade jag min dagliga runda. Tänkte att det blir mer än väl tillräckligt ta sej runt på stan och på bussen .

For iväg och det var ju marknad på stan så det blev strosa runt där först en stund.

Var som vanligt mycket skräp men lite gott fikabröd hittade jag i alla fall. Blev både munkar och chokladbollar. Gott fika som är sånt jag inte själv bakar.

Lite plastpåsar köpte jag också för dom är bra och jag köper alltid några förpackningar då det är marknad.

 

Sen blev det en lite runda i affärerna också men det blev inget fynd. Var ju inte ute efter nått särskilt heller utan mest att få kika lite så där i lugn och ro då jag är själv. Och få titta på vad jag vill utan nått gnäll .

Då Henrik slutade jobbet sen så kom han och plockade upp mej för vi skulle en sväng på Storheden också och handla lite mat. För åka buss dit är alldeles för besvärligt då jag måste byta buss och vänta och ha mej innan jag kommer dit från Sunderbyn. Går faktiskt fortare åka in till stan än åka dit och ändå är det närmare.

 

Skulle även köpa nytt hundschampo till valpen som kommer men kom inte ihåg vilken sort uppfödaren använde så det fick vänta till en annan gång. Tänkte det är bra höra vilket hon rekommenderar innan jag köper nått. Vi använde ja schampo även till Tessan men det skadar inte höra om hon har nått annat förslag på vilket märke som är bäst. Finns massor att välja av .

 

Hem sen efter handlingen och då var det en slut tant. Hade då varit igång i flera timmar utan ens sitta ner en enda gång så det kändes i ryggen. Tur man har bältet som håller en upprätt.

Vad jag hade missat då jag for iväg var mina knäskydd (ortoser) som jag har då jag går på mina promenadrundor då jag annars får sån värk i knäna ( artros där med förmodligen).

Men det hade jag alltså glömt ta på så nu blev det värkande knän också som grädde på moset.

Vet ju att det blir så men det föll helt enkelt ur minnet då jag skulle iväg.

 

 

 
 

Så det blev lite jobbig värk både här och där i går kväll och det var nära jag tog till lite extra piller, dom jag slutat med pga plåstret. Men jag höll mej i skinnet och tog inget och smorde istället in både knän och armbågar. Det hjälpte hyfsat och jag kunde till slut få lite avslappning och lite sömn på det. Sov väl en fem timmar i alla fall och vaknade ändå rätt så smärtfri i armbågarna och knäna.

Däremot ryggen, den var allt annat än glad idag.

Och då det dessutom snöat ute så blev jag kvar inne idag. Inte helt frivilligt men vädrets makter rår man inte på.

 

Sen kanske det inte var helt fel med lite lugnare idag då det blev rätt mycket gå och stå igår.

Inte för att det brukar stoppa mej . Hade jag haft vovven hade jag gått ändå. För det var det som var så bra med ha hund. Man blir tvungen ta sej ut oavsett förhållanden.

Och det gjorde alltid så gott då man väl var ute och igång.

För ute på promenad kort eller lång är det som får mej må som bäst och inte tänka på smärtan.

Och det var Tessan♥ som fick mej ut och som fick mej glömma det onda.

 

 

 

Nu hoppas jag snart att jag har Kasper♥ så det blir han som får mej ut i alla väder och vindar. Och sen sällskapet, det behöver jag allra mest. Jag som för det mesta är ensam om dagarna får en liten go , mjuk och varm vän att ha vid min sida som ger mej glädje och lycka varje dag. Som jag jag längtar. En dag närmare för varje dag som går.

 

 

 

Då det inte blev nån runda idag så tog jag och bakade en lite kaka istället. En långpannekaka som är det som jag gillar allra bäst att baka. Tar inte så lång stund och blir gott om fika av den.

Lite städning av kylen blev det också då jag egentligen endast skulle möblera om en hylla där och såg då att det var dags torka ur den.

Nästan så man kan tro att jag blev lite rastlös då jag inte kom mej ut :)

 

N u hoppas jag på solsken i morgon och plogade vägar. Så jag kommer ut i friska luften igen.

Min kropp behöver den dagliga rundan för att inte bli för stel och ta för ont.  



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0