Hjälper det ??? Vet inte ännu.

Tre dagar nu med TENS och vad ska jag tycka???

Ja så länge jag har den på ….alltså fastsatt på mitt onda ställe bak på ryggslutet och ut i höften känns det okej. Det stör bort smärtan hyfsat och jag känner mer av pirret i plattorna än bensmärtan så det är positivt. Den tar inte bort bensmärtan helt men den lindrar den faktiskt otroligt mycket. Mer än jag trott. Bäst är det då jag har den på länge. Minst en timme .

Igårkväll testade jag ha den på då jag halvsatt framför TV-n då jag alltid får mer påtaglig smärta i benet. Det var skönt ha den på och jag hade den rätt länge på för så fort jag slog av den kände jag att smärtan var där.

På sikt ska den väl få smärtan backa och bli lindrigare men än är det för tidigt säga om det ska funka. Men som sagt då jag har den på stör den ut smärtan lite grann så den blir mer uthärdlig.

 

Har även testat använda den precis innan jag ska sova för att se om det ska bli lättare somna och slappna av. Har inte funkat än så länge för mej men jag får köra ett tag och se om det går. För än har inte sömnen blivit okej. 2- 3 timmar ännu och det är inte alls tillräckligt.

Så förhoppningsvis ska nu TENS hjälpa mej få avslappning och störa ut smärtan så jag kan hitta ett viloläge som är mindre smärtsamt .

 

 

Jag tror på det och vilja kan ju försätta berg eller vad det nu heter. Positiva tankar hjälper alltid och det pratade jag ju med KBT-terapeuten som jag träffade i måndags. Idag träffade jag även arbetsterapeuten som jag också haft att göra med då jag gick på KBT eller ACT som det hette för mej.

Hon peppade också mej och det kändes bra få en liten pratstund med nån som förstår.

Vet att man kan få en placeboeffekt om man vill att det ska funka och tänker att det gör det.

Om man inte tror på det lär det inte funka heller.

Och just nu är jag väldigt positivt inställd till att det SKA gå. För så jobbigt som det varit med smärta och sömnbrist vill jag inte fastna helt i. Jag måste kravla mej upp till ytan igen och komma till ”normalont”. Hur det känns minns jag snart inte då det varit så ilsket så länge nu.

 

Vi tog och promenerade in till G-stad idag för att träffa sjukgymnasten för lite mer info om hur TENS ska användas. Det var så soligt och fint och maken följde med och vovven likaså.

Dom väntade sen medan jag gick in och pratade och det var rätt kul sen höra hur Tessan hade följt efter och kollat alla som gick förbi med rullator för att se om det inte var jag som kom.

Gissa om hon blev glad då jag väl kom.

Sen var det bara trava på hem igen och denna gång gick det vägen om än det började ta ordentligt ont då det var halva vägen kvar. Men positiva tankar och solen som sken och trevligt sällskap att prata bort smärtan gjorde att jag orkade hela vägen.

Visst hade jag fruktansvärt ont då vi kom hem men glad ändå över att jag kunde ta mej hem utan större problem. Förra veckan fick jag ju ge upp då jag prövade gå samma sträcka.

Men idag gick det vägen och det var skönt.

 

Så väl hemma blev det koppla på TENS och den använde jag i nästan 1,5 timme innan jag stängde av den. Tror att den fick min smärta att hålla sej i schack för visst har jag väldigt ont men inte så ont som det brukar bli då jag överpresterat mej i promenadväg.

 

Hoppas hoppas nu att det är en ljusning på G i smärt-problematiken. Att det vänder och jag kommer på fötter igen. Var så länge sen.

Som hon sa KBT-terapeuten …. nu är det så här , men det vänder igen....du ska bara konstatera läget och sen tänka att det går över.... . Låter så enkelt då hon säger det men jag vet att hon har rätt. En svacka varar inte för evigt. Jag har varit där förr och tagit mej upp så det gör jag igen även om det tar lite tid då man hamnat så djupt.

 

 

 

Henrik har fullt upp idag med byta däck på alla tre bilarna då man inte vet om halkan snart är här.

I måndags var han också och hjälpte gamle far att byta däck så han inte skulle börja med det själv. Nån måste ju ställa upp för en gammal man på 84 år. Och det brukar bli Henrik …. sen hjälpte han honom få upp båten också när han lika höll på.

 

Vovven har fortfarande problem med sitt ben eller tass. Vi ser inget men hon haltar ännu ibland. Speciellt om hon går på grus. På asfalt märks det inte och inte heller då hon springer i gräset. Vad det är kan man ju fundera men det verkar inte plåga henne hela tiden.

Vi får väl avvakta och se om det blir mer och i såfall åka till djursjukhuset .

 

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0