Äntligen kom jag mej ut

Äntligen gick det ta sej ut utan att ha andan i halsen för att vara rädd för att halka.

Äntligen fick jag lite frisk luft och lite vintersol i ansiktet. Lite energi till den värkande kroppen och knoppen.

 

Sömnen i natt var det förstås lite si och så med. Somnade rätt tidigt , i mina mått mätt alltså, men vaknade redan efter 1,5 timme av att jag hade så fruktansvärt ont i benet. Och sen då började Tessan böka och ha sej och skulle prompt ut mitt i natten trots att klockan bara var halv 3. Henrik tog ut henne men sen var det rena brottningsmatchen hålla henne kvar i sängen för hon fick för sej att hon skulle ha sin morgonmat. Men jag var envis och höll henne i sängen till klockan var halv 5 men sova det gick inte . Benet var så smärtsamt att jag inte kunde ligga i nån bra ställning. Och sen då han en sprattlande pudel intill sej var inte det skönaste kan man väl säga. Men jag var tvungen hålla henne så gubben skulle få sova i fred då han skulle upp klockan 5 .

Och släppa ner henne på golvet funkade inte heller för då ställde hon sej på hans sida och krafsade för att få upp honom.

Men efter två timmar gav även jag upp och vi steg upp jag och vovven och hon fick sin mat.

 

Trött var jag . Efter att sovit så kort stund var det inte konstigt.

Men då jag än en gång bröt mot mina principer att inte sova på dagen så lyckades jag till slut slumra till och fick tre hela timmar till.

Hade kanske sovit längre men hade klockan på ringning för att inte sova för länge så klockan 10 var jag upp och på väg ut.

 

Väl ute så kvicknade man till ordentligt och det var så härligt komma iväg.

Vovven har problem med snuva så jag hade tagit med papper för att kunna torka bort snoret som sprutade ur ena näsborren då hon nös . Brukar göra så just då det är kallare men inte så här mycket. Vitt segt snor hängde ur nosen. Men i övrigt så är hon ju pigg och helt klart också villig ta en runda .

Så vi gick och vi gick. Tog hela långa rundan för nu tänkte jag passa på då jag haft promenad-abstinens i flera dagar nu. Gick både tungt och segt men ändå så härligt. Låter kanske knasigt säga härligt men det var det. Jag älskar verkligen mina m promenader för det är vad som ger mej mest energi av allt. Och det enda fysiska som funkar någorlunda.

Tyvärr lyckades jag halka till lite just då jag nästan var hemma och gick efter bilvägen sista biten och det var inte bra. Högg till rejält i ländryggen så nu har jag väldigt ont i benet. Lika illa som igår så det är väl inget nytt. Men jag pallar det lite bättre idag då jag fått mej lite frisk luft än igår då jag bara kände mej instängd.

 

 
 

Fast nu blir det nog lite tufft sitta , eller halvligga kanske är mer rätt ord, framför TV-n ikväll. Så det blir ta till lite TENS för att kunna ha en stunds avkoppling. Sen får jag väl se om jag lyckas få bort så pass att jag kan få en stunds nattvila. Annars får jag väl göra som idag , sova på morgonkvisten en studn. Det är ju ingen som hindrar mej göra det mer än jag själv. Och jag känner ju att då jag fått sova lite orkar jag med smärtan bättre. Vilket också både läkaren och sjukgymnasten sagt. Att sömn är A och O för att man ska orka leva med den kroniska smärta jag ändå har . Hjärnan måste få vila för att inte uppleva smärtan så jobbig. För även om det är samma intensitet på smärtan så känns den mycket värre då hjärnan är trött och sliten, om man nu har nån kvar vill säga. Börjar bli tveksam då jag läst att men blir avtrubbad redan efter nån missad nattsömn och jag som inte sovit ordentligt på ett halvår.

 

Skulle egentligen haft en stund med mina söta barnbarn idag men det blev inte av då dom är sjkua igen. Dagisbarnens dilemma. Så det får bli en annan gång då jag inte vill bli sjuk själv för jag får allt dom har. Har lite dålig motståndskraft mot barnbaciller.

Men jag fick åtminstone ge dom sina adventskalendrar så dom har dom till på söndag.

 

Nu blir det julpynta lite i fönstren med lite adventsstjärnor och ljusstakar. Även lite julfina gardiner till köket ska upp. Det ska jag ha dottern till hjälp fixa då jag inte kan klättra själv. Är alltid skoj plocka fram lite julpynt men då det varit nyår så är det lika skoj plocka bort det igen. Men nu i mörkret så gör det en lite gladare och piggare med lite extra ljus.

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0