Onda armbågen .... bara skrot med kärringen :)

Efter en ytterligare jobbig natt med mycket smärta så var det idag dags för sjukgymnasten.

Skulle visa upp min onda arm och axel som också bråkat med mej sista tiden.

Tror själv det kommer av att jag är svagare i höger sida och då får trycka ifrån mer med den armen då jag går med stöd av nått slag. Rullator eller kryckor. Känns värst då jag använder kryckorna.

 

Skulle dit redan på morgonen och planen var att jag skulle promenera dit men det var mulet och kom även regn så jag körde upp dottern så hon fick skjutsa mej dit. Hade ingen lust gå och bli blöt.

 

Väl där så fick jag träffa sjukgymnasten och hon sa som vanligt att ”javisst ja det var dej som vi måste klura ut special-lösningar åt”. Hon vet att dom vanliga övningarna som man ger aldrig brukar funka på mej så hon får alltid vara lite påhittig för att hitta övningar jag ska kunna göra.

Hon höll med mej om att smärtan jag nu fått förmodligen beror på överansträngning i höger sida av kryckgång och rullatorn. Precis som jag själv misstänkt.

Konstaterade att det INTE är det man kallar tennisarmbåge utan nått som jag nu inte minns namnet på men som smärtar vid vridning av underarmen uppåt. Det är nerven som går till underarmen och fingrarna som hamnat i kläm av muskeln som ligger djupt in i armen precis under armbågen. Den är irriterad och klämmer därför på nerven. Så det är också nervsmärta som jag ju förstått då det känns som den ner i benet.

 

Sen det jag har i axeln/ skuldran var kappmuskeln som kommer i kramp och drar ihop sej och den ska jag försöka stretcha , hur det nu ska gå?...och använda diklofenak på. Den smärtan kommer av att jag drar upp axeln då jag går med rullatorn och hon tyckte det var helt okej att vi sänkt styret för att minska trycket på axeln.

Även underarmen ska nu stretchas men det var svårt, förstås, hitta nån övning som jag KAN göra.

Man ska egentligen stretcha den genom att stödja armbågen mot låret och böja sej fram och hänga ner armen och där vrida den. Låter väl inte så svårt men för mej var det omöjligt då jag inte kan sitta så framåtböjd. Finns inte en chans att det funkar för ryggen.

Men hon hittade en sätt jag ändå kan göra nästan samma rörelse fast utan böja armen. Den ska jag nu testa och se om det kan lätta på smärtan.

Sen sa hon också att jag helst skulle låta bli kryckorna då dom påfrestar armen mer än rullatorn.

 

Så summan av kardemumman är att det bara är skrot med kärringen. Bara bunta ihop och slå ihjäl.

Skämt åsido. 

 

Men det känns så ibland. Det kommer bara nya krämpor hela tiden. Och det är alltid lika svårt komma tillrätta med det.

Allt måste göras så det passar mej och min grundskada. Den som gör att jag fått allt nytt som tillkommit på vägen.

Ryggen blir sur om jag gör nått den inte gillar och då är vitsen inte så stor. Kan inte byta en smärta mot en annan men kan kanske få nån smärta minska utan att en annan förvärras. Precis som hon sa idag , sjukgymnasten, det är alltid lite trixigt med dej.

 

Just nu är det extra ont i armen efter alla övningar och tester. Förhoppningsvis bara för stunden.

Ska inte börja med nån övning förrän i morgon enligt rekommendation så armen får vila idag.

Sen ska jag försöka få maken att massera skuldran och axeln för det sa hon kunde vara bra för att få den muskeln slappna av.

Och lite stretching.

 

Sen kan det väl bli en runda med vovven på eftermiddagen då det inte blev nån promenad i morse till G-stad som jag tänkt.

Inte ta ut sej för mycket för i morgon blir det hamnfestival och Louise Hoffsten. Inget jag vill missa . Och det blir med rullator, inte kryckor.

 

 

   
 
 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0