Vår "lilla Julafton"

Dan före dan före dan .. blev det rätt nu? Ja söndag är det i alla fall.

Rätt slut i kropp och knopp efter en helt underbar liten julafton i förväg igår. Vi var samlade alla 9 i vårt hus och hade en julafton i förväg. Mysigt, härligt, roligt .

Vi bestämde att vi skulle ha det då inte alla kan komma på just julafton då Helena och Richard ska till Hertsön till hennes föräldrar och Sara åker upp till Gällivare till sin mamma. Så därför samlade i alla till en jul hemma hos oss lite i förväg.

 

  Min härliga familj ♥

 

Dagarna innan var lite tuffa då ryggen kraschade i torsdag mitt i maten så natten mot fredag var hemsk. Inte mycket till sömn , kanske 1-1,5 timme inte mer.

Sen skulle jag vara klockan 9 hos frissan för att ”måla håret lite och bli lite julfin. Var en ren pina sitta där i drygt två timmar då jag egentligen inte kunde sitta. Men vad gör man inte för att bli lite fin, då får man ta lite pin.

Nåja det gick om än det var tufft. Min frisör fick hjälpa mej resa mej upp då jag var klar för upp på benen kom jag inte själv. Men hon vet ju hur jag har det så det gjorde hon gärna.

Nöjd blev jag då efteråt för nu var man en mindre grå gammal tant.

 

Sen hemma skulle jag vila mej nån timme för att sen ta itu med förberedelse inför vårt lilla julfirande som var igår.

Vi skulle ha som en buffe med lite kalla rätter och som varm mat fick det bli små tortillapizzor med tacofärs och kyckling/bacon. Vi hjälptes åt alla tre så det gick som en dans trpts att ryggen skrek i protest att ”gå och lägg dej kärring”.

Till slut var vi klar med alla rätter och sallader plus en cheesecake till efterrätt.

Kändes skönt kunna förbereda så att sen bara behöva plocka fram allt då det blir dags att äta och slippa stå vid spisen när man hellre vill umgås.

 

Natten sen mot lördag så somnade jag till slut och fick mej välbehövliga sovtimmar, faktiskt hela 5 timmar . Var väl ren och skär utmattning efter inte sovit mer än 3-4 timmar på två dygn.

 

Vi har skippat promenaderna nu i några dagar då Tessan ju ska var i lite stillhet ett tag.

Så då har även jag låtit bli även om kroppen behöver rundorna . Fast jag måste ju säga att jag tror det hjälpt att jag låtit bli då ryggen ju knakande till i torsdags och jag ändå var så pass bra då lördagen kom att jag kunde både sitta och leka med barnbarnen utan större problem.

Visserligen brukar jag kunna det oavsett smärta och elände för dom får mej alltid glömma bort hur illa det är bara genom att dom är här. Då får jag alltid en stund då jag stoppar undan smärtan nånstans där den inte känns så mycket , bästa smärtpillren i världen.

 

Så när lördagen kom och min familj blev samlad så mådde jag som en prins och njöt av varje sekund. Vi åt middag och allt flöt på utan större problem då ju allt var förberett utom pizzorna som bara skulle dekoreras och sen snabbt gräddas i ugnen.

Viggo och Molly fick makaroner och köttbullar ( eller köttfärslimpa egentligen som jag skar i bitar så det blev som fyrkantiga köttbullar :) )

Viggo åt ordentligt för han ville att tomten skulle komma snart och vi hade sagt att tomten kommer inte förrän han ätit sin mat.

Sen blev det duka av och spana efter om det skulle komma nån tomte.

Till slut dök det upp en figur i skoteroverall och det var den efterlängtade tomten.

Barnen var inte det minsta rädd utan bara förväntansfulla .

Viggo han sa till mej att jag ser nog att den där tomten har en mask för han har riktiga kinder .

Men han trodde ändå att det var en riktig tomte för det.

Dom fick sina paket och sen fick så klart tomten en kram av båda två.

 

 

 

Dom verkade nöjda med sina julklappar och Molly verkligen älskade sin docka som hade Mimmikläder som är hennes favoritfigur just nu. Även tröjan med Mimmi på var hon glad åt.

Viggo blev överlycklig över sitt spel som han fick av tomten. Det var Skylader som han önskat sej. Hon sa till mej ”att tack så hemskt mycket farmor för spelet för det har jag önskat mej mest i hela världen” och sen fick farmor en jättekram. Oj vad det värmde i farmorshjärtat. Goa killen♥.

 

Så det blev en lyckad kväll och barnen var nöjda.

Vi slutade kvällen med några timmars spelande Trivial Pursuit och det var riktigt trevligt . En helt perfekt julafton i förväg . Kände mej så nöjd och tillfreds efteråt.

Hade verkligen haft en bra dag . Och smärta hade jag inte haft tid att känna efter.

 

Hur det sen blev till natten det är en helt annan femma. Då hade jag tid känna efter och det kändes. Men vad gjorde det en sån här natt. Jag hade gjort nått jag verkligen uppskattade så då gör det ingenting. Om jag får ligga vaken pga det en sån gång gör mej inte så mycket.

Somnade väl ändå till slut och fick nån timmes sömn.

Sov riktigt gott de 4 timmar det ändå blev och då jag vakande var minnet av gårdagen det som fick mej att le. Visst har jag ont, fördjävligt ont men det tar jag en sån dag. Få ha sin familj , hela familjen samlad ger mej så mycket och det lever jag för.

 

Men nån promenad blir det nog inte idag heller. För nu har det snöat hela natten och är inte plogat överallt så det är bara glömma. Och sen får ju inte Tessan gå ändå. Jag behöver det visserligen rundorna men orkar inte idag.

Och sen gå utan vovve känns inte kul heller. Vill ha henne med men just nu går det inte. Hon blir bara snorigare och snorigare. Hoppas vi snart får ett svar på vad hon har. Så här kan hon inte ha det. En hund som inte ens kan vara ute känns inte okej. Min stackars lilla snuviga pudeltjej.

 

 
 
 

Blir en stilla söndag nu så här dagarna innan riktiga julafton då det blir lite jul mad pappa i Kallax.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0