Väntande tider.

Helgen denna gång har känts lång och utdragen. Ville den skulle ta slut nån gång så det blir tisdag så vi år ett svar. På vad kan många nu undra?

Det är ju min älskade lilla pudeltjej som då ska sövas och undersökas för sin snuva .

Först och främst oroar jag mej för sövningen då hon för två år sedan kastrerades så fick hon problem med halsen efteråt med hosta och slem pga intuberingen. Så det är en oro jag har. Sen oroar jag mej för vad dom ska hitta. Började läsa på olika forum och nosbesvär en hund kan ha och det var ingen munter läsning precis.

Det fanns många orsaker till snuva hos hund och det var allt från bakterier som orsakade till värre saker som tumörer och cancer.

 

 
 

Så visst oron är stor och det är jobbigt fundera. Tessan som aldrig varit en helt frisk hund och då förväntar man sej det värsta. Det kan ju vara en enkel sak men det kan också vara nått hemskt.

Så idag blir det en lång lång dag och ännu längre natt till vi ska lämna henne i morgon klockan 8. Kommer nog knappt kunna sova .

Och inte Tessan heller som ju än en gång måste fasta och hon gillar inte bli snuvad på maten numera då hon faktiskt äter bra, vilket hon inte gjorde tidigare innan karteringen.

Nåväl det är bara stå ut och invänta resultatet.

Vara beredd på det värsta men hoppas på det bästa.

Vill bara att Tessan ska må bra och inte lida. Och snuvan nu mår hon inte bra av.

 

Så helgen i stort har inte gått i många knop. Gör det kanske inte annars heller men lite mer det här .

Lördag morgon tog vi en runda ute och det var kallt. -15 grader så vovven hade stora problem med nosen i början. Men efter en stund så lossnar det och hon har fått ut värsta snoret och kan gå som vanligt. Då det var så kallt hade hon sin täckoverall på och det verkade hon gilla för hon frös inte , inte ens tassarna verkade störa.

 

Vi gick hela långa rundan och det var tungt. Så ini He***e tungt. Då det blir så här kallt får jag inte bli kall om rumpan för då vägrar benen gå framåt. Men trots att jag hade ordentligt med kläder på så blev jag kall innan vi var hemma så sista km var en ren plåga stånka sej fram på.

Väl hemma satte vi igång bastun för att jag skulle få tina upp mej. Var skönt men jag är ingen riktig älskare av bastu så det blev en kort stund där i 50 graders värme. Pallar inte med varmare än så.

Avslutade med en het dusch och blev lite rörligare efteråt.

 

Men sen mot kvällskvisten blev det snöoväder igen vilket resulterar i mer bensmärta , vädersmärta, igen. Och sömnen blev därefter. Så än en gång slutade med att jag satt upp halva natten med TENS i ryggslutet och tittade på TV till dess jag kunde ta en till tablett. Först då var det lönt gå till sängen. Men då både smärta och tankar nu stör sömnen så blev det inte mycket av den varan.

 

Så då söndagsmorgonen kom och det var nollgradigt ute och inte plogat sen snöfallet under natten så blev jag utan morgonrundan. Ingen ide kände jag försöka. Hade alldeles för ont.

Däremot for vi ut en sväng till gamle far som vi brukar varje vecka. Blev ligga ner på soffan större delen av tiden då det inte funkade sitta alls.

Så jag brottades med Ruff på soffan en stund. Han undrade nog vad sjutton jag låg där på hans soffa för.

 

 

Lika jobbigt sen blev det under kvällen så det blev både TENS och palla upp benet för att få bort lite bensmärta. Till slut hittade jag ett läge som kändes någorlunda och kunde ha en TV-kväll i lugn och ro. Kom mej till och med i säng före klockan två också, la med kvar i så.

Men somna var det värre med. Blev försöka lösa lite korsord , som inte funkar alls numera, för att bli tillräckligt trött så sömnen skulle infinna sej. Till slut , runt halv 3 tiden nån gång lyckades jag somna och sov i fyra timmar utan vakna.

Så lite piggare var jag nog idag. Blev ju endast två timmar natten innan.

 

Då det var nollgradigt idag med så ville jag ut och ta en runda. Var inte så bra före då sista snöfallet på 1,5 cm ungefär låg kvar och var spårigt. Gick tungt med rullen då det fastnade snö hela tiden på framhjulen. Så vi tog endast halva rundan idag och det räckte mer än väl. Hade inte orkat ta långa idag det insåg jag då vi nästan var hemma och då var det väl tur jag lyssnade på kroppen idag. Händer inte allt för ofta. Blir värmedyna och TENS mest hela dagen för att om möjligt få lite mindre smärta.

 

Sen skulle jag ringa vårdcentralen eller hälsocentralen som det så vackert heter numera för att få nytt recept på mina smärtmediciner.

Lika jobbigt varje gång då jag måste förklara för sköterskan varför och be henne läsa vad min doktor skrivit i journalen. Det är samma visa varje gång , speciellt om just min doktor inte jobbar den dagen.

Man blir ifrågasatt och i princip anklagad för att vara missbrukare då just den medicin jag har är en som dom använder. Jag behöver den för att komma upp ur sängen varje dag och det vet min doktor och det har han också skrivit i min journal.

Jag avskyr denna procedur men då man numera inte kan få flergångsuttag på just den tabletten så blir jag tvungen ringa var tredje månad och ”Tigga” ett nytt recept.

 

 

 

Så nu blir resten av dagen och natten en enda lång väntan till det är dags för vovvens undersökning. Och sen ännu en lång väntan för att höra hur det gått och om dom hittat orsaken till hennes snuva.

Håller alla tummar och tår som finns för att det inte ska vara nått farligt.

Tessan betyder så mycket för mej , hon är den bästa vän jag har och den som får mej på fötter varje dag oavsett hur ont jag har.

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0