Tessans dag idag ♥

En stor dag idag.

Min älskade vovve Tessan♥ fyller 7 år idag.

Hon är det bästa jag har och min allra bästa vän. Ligger vid min sida dag som natt. Förstår mej och vet då jag har ondare än vanligt. Klok som en pudel brukar man ju säga och hon är klok. Förstår mer än man kan tro. Jag samtalar med henne då jag är ensam och hon lägger huvudet på sned och öronen rycker . Som om hon förstår vad jag pratar om.

På natten kryper hon ihop bakom min rygg under täcket för att sova. Hur mysigt som helst.

Vi är alla så glad för henne och för att vi får ha henne hos oss.

 

Hon är ingen frisk hund då hon haft leverproblem sen hon var valp. Men vi medicinerar varje dag med en halv cortisontablett och sen två ggr dagligen Andapsin för magen. Sen äter hon ett veterinärfoder som ska vara snällt mot mage , tarm och lever. Dyrt men värt varje krona för att vovven ska må bra. Och bra mår hon för det mesta nu men har en väldigt känslig mage så det kommer då och då återfall med dåligt i magen .

Så vi är glad så länge hon mår så bra som hon gör och att medicinen fungerar.

Våran fina , älskade lilla pudeltjej. ♥♥♥

 

 

 

 

Jag brukar säga att Tessan är den som verkligen fick mej på fötter igen då hon kom till oss samma sommar jag haft min hjärnblödning. Hon är född den 16 april (2006) och jag åkte ambulansflyg till Umeå den 17 april samma år (2006). Så jag brukar tycka hon är min rehabilitering.

Då vi hämtat henne och jag fick nått annat fokusera på var det lättare se framåt och inte tänka så mycket på det som varit.

Eftersom jag den sommaren inte orkade gå mer än runt huset så passade det bra med en valp.

Och när hon växte och jag skulle komma igång så kunde vi tillsammans ta större och större steg ut i världen. Var den bästa medicin jag kunde få.

Då jag kom hem från sjukhuset i Umeå låg jag en vecka på Sunderbyn och det var där jag och dottern började planera en vovve. Då jag sen kom hem , innan jag fick åka tillbaka igen för ytterligare en sjukhusvända då jag fick en blödning till, så letade vi på nätet och hittade då kenneln som hade dvärgpudelvalpar som var till salu. Jag ringde och dom hade en kvar och det var vår Tessan. Hennes rätt namn är Never Let YouGO....och det ska vi inte . Hon är vårt fjärde barn kan man säga. Och det bästa som hänt mej.

 

   

 

Oturligt nog fick vi en valp som inte var frisk. Hon var första gången till veterinär redan då hon var 4 månader och sen har det fortsatt. Vi är väl minst en gång per år till veterinären för att hon mått dåligt. Men sen vi kastrerade henne för 1,5 år sedan har vi....peppar, peppar....inte behövt det. Så nu hoppas vi att hon ska slippa det framöver och klara sej med den medicinering vi har.

Vi vet att cortison förkortar livslängden något , det fick vi veta redan då hon sattes på cortison, men det är det värt om hon får må bra under sin livstid. Om hon sen då inte blir 15 år som en pudel kan bli är en annan sak.

Så vi hoppas på många fina år framöver med Tessan och att hon ska få vara frisk.....så frisk nu en hund som egentligen är en sjuk hund.....kan vara.

Hon är det bästa jag har♥♥

 

Annars är det som vanligt med rygg och sånt. Smärtan är något värre idag än igår och jag skyller på vädret. Dimma och gråväder gör mina väderkänningar påminda.

Så det var en tung promenad idag mot för igår då det rullade på så lätt.

Solen gör att min smärta går att glömma bort för en stund.

Men idag då det är mulet så är det värre. Nyper och bråkar och blixtar ner i benet.

Lågtryckssmärta kan man nog säga. Är som en barometer.

Så nu ligger jag på värme och försöker få det släppa .

Hoppas kan man ju och jag har ju min mjuka goa vovve här med mej så .

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0