Lördagsmys ... grill idag :)

Lördag och solen skiner än. Hur länge vi haft sol nu kan man inte minnas. Men härligt är det även om vindarna är kyliga fortfarande.

Promenaderna är så lätta då solen lyser. Benen piggnar till trots att det tar väldigt ont i höger ben . Har inget hugg i rygg just för tillfället så det går att gå hyfsat. Bara inte för stora steg. Skulle haft ett snöre knutit runt fotlederna för att hindra för stora steg. En tanke i alla fall. Får låtsas att jag har det.

 

Nu vill jag bara att dom sopar upp på gångvägarna också. Ligger ett ton grus där. Stackars Tessan får så ont i sina tassar att vi idag tog på hennes sockar. För igår så stannade hon flera ggr och vägrade gå då stenar fastnat mellan tårna .

Idag med sockar på gick det utan problem. Får nog ha sockar på tills dess dom sopat.

 

 

 

Igår kväll kom Andreas och Sara förbi en stund och vi hade en trevlig pratstund. Blir alltid glad då barnen kommer förbi och hälsar på sina gamla föräldrar.

Andreas hade bilproblem så Henrik fick hjälpa honom lite. Bra han en pappa som kan bilar. 

 

 

Provade igår lite lätt med benspark igen. Bara 3 ggr 3rep. Kände av i ryggen så jag vågade mej inte på mer. Tycker det börjat knastra rätt mycket i knät då jag gör framåt-spark. Det hade jag inte innan.

Kan ju ha funnits där innan eftersom jag inte märker det mer än om jag gör bensparken.

Men hur jag ska få det funka fattar jag inte. Känner av för mycket i ländryggen och det beror väl på att jag är så svag där.

Undra om man kan göra benspark liggande??? Om det gör nån nytta då vill säga. För då borde det inte ta på ryggen....inbillar jag mej i alla fall.

Vet att jag måste försöka stärka musklerna runt knät för att undvika smärtan där men hur i fanders ska jag göra då ryggen säger ”nej tack” hela tiden?

Precis som all annan sjukgymnastik jag testat så slutar det väl med att jag får låta bli.

För om jag hela tiden får värre i ryggen av nått som ska stärka knät vinner jag inget. Visst ett starkare knä men en sämre rygg. Och då är valet rätt enkelt trots allt. Då blir det ryggen som vinner. För knäsmärtan är än så länge mindre än ryggsmärtan.

Man kan ju inte göra det så att jag inte alls kan gå. För så slutade sist jag försökte med benspark.

 

Fick ju även två andra övningar. En som jag ska försöka göra tåhävning vilket jag på en gång kan säga inte går alls. Orkar inte att göra tåhävning på ett ben. För göra det med höger , det går aldrig. Har försökt så det vet jag inte går.

Sen skulle jag även försöka stå på ett ben.....bara det vänstra ….höger är ingen ide och det vet även sjukgymnasten. Skulle stå i ett hörn för att inte tappa balansen. Går heller inget vidare . Orkar bara nån sekund...sen börjar benet vingla.....och då viker sej knät bakåt och det var inte det som var syftet.

Så egentligen är bensparken det enda som faktiskt går att utföra om jag bara gör få rep. Och inte så många ggr varje rep. Målet var att kunna göra 10 ggr 3 rep. Et inte om jag nånsin kommer upp till det men ska ge det en chans. Gjorde alltså igår 3 spark framåt ggr 2 och 3 spark bakåt ggr 2.

Än har det gått vägen men förra gången jag testade det gick det först men då jag ökade antal rep och ggr så blev det tvärnit. Då ville inte ryggen mer och gjorde så jag ramlade flera ggr ute på rundan. Dit ska jag inte igen så jag ska ta det väldigt försiktigt med ökning av antalet spark och rep.

Imorgon blir det testa igen och ska försöka hålla mej till samma antal en gång till.

Så jag håller tummarna för att det ska lyckas och att jag INTE får mer ryggont.

 

 

 

Iag har Henrik skottat fram utegrillen så nu ska vi grilla för första gången i år. Blir både lax och kyckling så det blir gott. Inget är så gott som första grillen.

Igår då gjorde jag ett annan variant på fredagstacon. Jag gjorde tacopiroger av färdigköpt pizzadeg.

Blev väldigt gott . Receptet hittade jag.....skäms nästan säga det konsumfrälst som man är.....i ICA-bladet. Enkelt och väldigt gott med lite variation på den vanliga tacon.

 


Tacopiroger
Dessa tacopiroger är en favorit för både stora och små! Pirogerna fylls med stekt nötfärs, tacokrydda, tomatsås och rivna morötter för att sedan vikas ihop,
penslas med uppvispat ägg och gräddas i ugn. Servera de gyllenbruna tacopirogerna
med svalkande gräddfil och krispig sallad.


Ingredienser
Så här gör du
Ingredienser
ca 500 g nötfärs
1 tsk olja
1 påse taco kryddmix
1 förpackning (600 g) kylt pizzakit (inklusive tomatsås)
2 morötter
1 ägg
2 dl gräddfil
Sätt ugnen på 200°C.

Stek färsen i oljan i en stekpanna några minuter. Rör ner tacokryddan och tomatsåsen
och låt det koka upp. Dra av stekpannan från värmen och låt färsen svalna något.
Skala och riv morötterna fint. Vänd ner dem i färsen.
Rulla ut degen och skär den i 8 lika stora fyrkanter. Fördela fyllningen på degen.
Pensla runt kanterna med uppvispat ägg. Vik ihop dem till trekanter.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla dem med resten av ägget.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
Servera pirogerna med gräddfil och sallad.

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0