Måndag 1 oktober....HÖST

Måndag och nu går vi in i oktobermörkret. Känns som riktig höst nu. Mörkt, regnigt och stormigt...varvat med lite sol.

Man känner sej seg och sliten. Mörkret tar på en. Sen regn och rusk som gör min bensmärta så ilsken.

Sen har även vänster ben....mitt friska ben börjat bråka. Knät översträcker sej liksom. Mitt i allt så känns det som knät viker sej bakåt. Tar ont och känns som om det läser sej. Förmodligen börjat knät känna av min snedbelastning då jag alltid lägger tyngden på det då jag står. Eftersom jag är svag i höger och inte kan belasta det benet pga smärtan så har det blivit så. Självklart ska det enda friska jag ha ta stryk också. Varför inte????

Jag med min tur får det givetvis. Min vanliga tur.

Får försöka att undvika översträckningen så gott det går men det är inte lätt. Det kommer oftare och oftare nu. Började lite i våras men inte så jag tänkte på det men nu sista tiden händer det nästan varje dag.

Går bra då jag går med rullator men så fort jag går utan stöd och gör en snabb....ja snabb kanske är fel ord , jag är knappast snabb i nått numera....vändning så vill det på vika sej bakåt.

 

Nåja , inget göra åt än försöka undvika att det händer och kanske prata med en sjukgymnast om det är läge göra nån övning just för det benet så man undviker att knät far åt fel håll.

 

Men nu nog gnäll för i dag. Positivt tänkande var det ju jag bestämt mej för. Men det känns bättre då man fått gnälla lite. =)

Att det tar ont det är bara acceptera och sen gå vidare och försöka tänka framåt.

Har ju inte haft det så positivt och det är det väl inte nu heller då bensmärtan blir värre då andra saker som t.ex. tänderna och förkylningar gett vika.

Nått positivt är ju att ju mer smärta jag känner i ben och rygg desto bättre har alla andra krämpor blivit. Inget ont som inte har nått gott med sej kan man väl uttrycka det ….ironiskt nog.

 

Nått som faktiskt funkar lite då smärtan i benet är som värst är då Henrik kör i armbågen i ryggslutet på höger sida och trycker utåt mot höften . Det tar in i helsike ont men det släpper lite i benet och känns faktiskt betydligt bättre efteråt. Har även en tennisboll som jag ligger på och rullar runt bak på ryggen. Om man trycker på en speciell punkt släpper bensmärtan för en sekund. Är så skönt efteråt.

 

Helgen blev lugn med promenader i ösregn ….ja vi gick faktiskt ut i regnet då Tessan krävde sin promenad. Var rätt skönt men blött. Hade inte stövlar på så joggingdojjerna blev dyngsura men då vi gått så kändes det skönt efteråt. Jag behöver den dagliga dosen promenader lika mycket som hunden. Så det är tur man har en hund som tvingar en ut i ur och skur. Man är ju inte gjord av socker precis.

 

En tur till Kallax förstås i söndags som brukligt blev det också.

Det är också nått som Tessan pockar på om vid 11 tiden varje söndag. Verkar som hon vet vilken dag det är och vill iväg hon med. Hon ska ju dit så hon får sätta Ruff på plats och sen få sina kex av pappa. Hon kan linda honom runt lillfingret och få kex efter kex och det gillar Ruff då han också får kex då.

 

Annars hände inget speciellt i helgen. Henrik bytte till vinterdäck på två av tre bilar.

Han balanserade och la om däck till brorsans frus son och hjälpte även Andreas fixa handbromsen i hans bil som måste ombesiktas.

 

Nu är det en till nattvecka som väntar för Henrik.

Och han ska även hjälpa pappa ta upp båten.

Jag ska fortsätta med mina bilder som nu är ca 700 till antalet inscannade och fixade. Har massor kvar så det är bara jobba på. Min dator går bra scanna in men redigera klarar den inte mer än ett visst antal innan programmet får tuppjuck och vägrar samarbeta. Så jag brukar scanna in ett antal kanske 100 st bilder och sen tar jag några bilder i taget och låter den vila mellan det. Då brukar programmet ha hämtat sej och det funkar igen. Kanske bra att det gör så för jag får rätt ont i handleden efter ett tag då jag klickat och joxat med bilderna. Det blir oftast ljus och färg som måste fixas plus ibland sudda bort damm som kommit med. Så högerhanden blir lite sliten. Och varför inte. Jag har ju friska händer så det är väl klart dom ska protestera också.

Nä skämt åsido det vill jag ju verkligen inte. Men det är klart att det känns om jag håller på för länge. Blir väl vad dom brukar kalla musarm eller nått.

Känns lite som det gjorde då jag jobbade och hade kassatjänst i hela dagar.

Så den biten finns nog redan fast den inte gjort sej till känna förrän nu då jag hållit på lite mer än vanligt med datorn .

 

Men jag får väl ta det lite lugnt med bilderna även om det är roligt. Det är både skoj och lite nostalgiskt titta på dom. Man minns många saker och ibland precis var och hur bilden blev till.

Fast lite gammal känner man sej samtidigt också. Man inser att det är ”lääänge” sen man var så ung och alert.

 

 

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0