Jag fick rätt !!!

Ibland kan det löna sej bråka.....eller bråka kanske är fel uttryck. Hävda sin rätt kanske låter bättre.

Jag har haft problem med att få min medicin utskriven sen i maj då den blev narkotikaklassad av Läkemedelsverket.

Enligt läkarna på VC och framförallt sköterskorna så har dom då hävdat att jag inte kan få den utskriven som tidigare. Jag kan som det är nu endast få ett uttag på receptet vilket då innebär att jag måste ringa om nytt recept varje månad.

Jag har protesterat mot det men dom har hela tiden hävdat att så är reglerna nu. Sköterskorna dom är också alltid ifrågasättande i att jag behöver nytt recept redan efter en månad. Så då får jag förklara mitt dilemma med att medicinen bara räcker så länge då jag bara får ett uttag.

Då min läkare jobbar ( han är en stafettläkare ) så brukar det gå bra men eftersom han inte alltid är där så blir det trubbel varje gång han är borta.

Gillar inte att sköterskorna tar på sej rollen att döma mej som en ”narkoman” bara för att jag måste ha den medicinen .

Känns ibland som jag får rent tigga om ett recept. Känns oerhört förnedrande.

 

Därför så tänkte jag att nu skriver jag till Läkemedelsverket och kollar om det verkligen ska vara så här .

Fick då till svar att VC HAR FEL: Det går visst få ut min medicin med flera uttag som förut. Enda skillnaden är att den ska förskrivas på en annan blankett.

 

Så här står det i svaret från Läkemedelsverket /

 

Hej

 

Det stämmer inte att man bara kan få ett uttag per recept av tramadol.

 

På Läkemedelsverkets webbplats kan man läsa följande:

Från den 15 mars kommer alla tramadolläkemedel, oavsett mängd aktiv substans, att vara narkotika. Det innebär bland annat att det är olagligt för privatpersoner att köpa läkemedel med tramadol från andra länder och föra in dessa med post till Sverige. Hanteringen av tramadolläkemedel för lagliga medicinska ändamål kan i stort fortgå som tidigare eftersom Läkemedelsverket har infört undantag från flera administrativa krav.”

 

Den nya lagstiftningen innebär alltså att expediering och hantering av tramadol kan ske på samma sätt som tidigare dvs. recepten kan itereras. Att ett recept kan itereras innebär att det går att göra flera uttag. En skillnad från tidigare är dock att tramadol måste förskrivas på särskild receptblankett.

 

 

 

Hänvisa gärna personalen på din vårdcentral till oss så kan vi hjälpa till att reda ut missförståndet.

 

Vänliga hälsningar

Jölin Joghans

 

 

 

Så nu ska jag skicka in det här brevet till VC och min läkare så dom kan se vad det är för regler som gäller och att det inte ska behöva vara sånt krångel få ut sin medicin. Jag ska kunna få det utskrivet som tidigare och jag ska inte behöva ringa en gång varje månad för ett nytt recept.

 

Blir intressant och se om jag får det sen också. Hoppas det tas upp bland övriga läkare och sköterskor så dom också vet vilka reglerna egentligen är och att jag kan få min medicin utan att bli klassad som missbrukare.

 

Annars så rullar det på. Henrik har ”hundveckan” som det kallas denna vecka så han är endast ledig på torsdag .

Jag har inte mycket på G föruton en klippning på torsdag.

Verkligen behövligt. Håret är så bångstyrigt och eländigt just nu då det gått lite för länge sen förra klippningen. Brukar klippa var 8:de vecka men denna gågng blev det 10 veckor. Det var med flit då jag vill vara rätt nyklippt då vi åker till Stockholm om tre veckor.

Vill inte vara för lurvig då .

 

Sen har vi en fest inbokad den 17 november som man också vill vara lite fin inför. Gör inget om det inte är precis nyklippt då jag oftast tycker håret är bäste två-tre veckor efter en klippning.

Festen då är en årlig sk Guldklubbsfest som Ferruform anordnar för alla som jobbat i företaget 25 år eller mer. I år blir den på Kulturens Hus . Blir roligt då vi sällan går ut annars.

 

Så november i år blir intensiv.

Först weekend i Stockholm 2-4 november och sen då festen den 17 november.

Känns bra att ha nått se fram emot och sträva emot.

Bra för mej då jag får en ”morot” att se till att jag är i så bra form som möjligt och kan ha skoj trots all smärta.

 

Behöver ha det så man vet att nu gäller det ta tag i allt och se till att man mår så bra som möjligt just då. Då man vill nått riktig mycket så brukar det gå även om resultatet sen blir mer smärta för en stund så brukar det vara värt det.
Jag som inte träffar så mycket folk numera mer än familjen ser verkligen fram emot det.

Både resan vi ska på och festen.

 

 

Kan vill inte säga att det är så bra just nu men jag kämpar på. I motvind lite grann men jag kämpar på. Smärtan har varit tuff i flera dagar nu men jag har gjort det jag brukar....gått mina promender. Nån dag utmanat mej själv och gått två ggr men det går bara nån dag sen tar det alldeles för ont att jag måste hoppa över det. Men en gång , det går jag varje dag. Oavsett smärta och väderlek-.

För jag vet att jag måste annars tappar jag alla muskler , har redan så dålig i muskelstyrka att det inte får bli sämre.

Men som sagt jag har en morot nu. November står framför mej med alla roliga saker så det är bara kämpa på. Inte låta smärtan ta över.  

 

 

 

 

 

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0