Älgkött .... YEAH...äntligen =)

Igår blev det äntligen lite älgkött att fylla frysen med. Oj som jag saknat det. Då man är uppvuxen på älgkött så vill man ha det . Förra året blev det dåligt med utdelning då dom endast sköt EN enda älg. Inte mycket kött av det inte. Men i år har det lyxats lite bättre.

Jag och Veronica for ut som vanligt till pappa igår ( söndag) och då var dom i full gång med styckningen. Så jag och Veronica bestämde då att vi stannar en stund och så tog hon …..jag lite jag också...itu med att byta gardiner och putsa fönstren i vardagsrummet åt pappa. Då gardinerna togs ner så såg man hur dammigt det var. Alltså blev det dammtorkning också. Pappa är bra på städa men det där med dammtorkning ….det gör han inte. Vi brukar hjälpa honom med det nån gång då och då just därför.

Dammtorkning i sej är ju inte så jobbigt så det fixade jag medan Veronica torkade fönstren. Men oj så mycket saker han har....eller rättare sagt som mamma hade. Hon hade dille på alla möjliga skålar och andra glasprylar. Och hyllorna är fulla med såna. Så det tar tid att torka rent där då man måste flytta undan alla miljoners små glas. Nåväl det gick rätt snabbt ändå och fint och fräscht blev det. Nu har han julfint=)

 

 

 

Då styckningen tog så lång tid så åkte vi hem.

Hann inte vara hemma länge så ringde pappa och undrade om vi hade tid hjälpa till med köttet. Självklart så gjorde vi det. Vad gör man inte för att få frysen full med smaskigt kött.

Så jag och Veronica åkte dit och fick helt klart lön för mödan. Vi fick bl.a en fin älgfile så nu är nyårsmiddagen klar. Fick även fina stekar av innanlår , ytterlår och rostbiff. Massor med köttfärs också förstås. Tror vi packade runt 25- 30 påsar med älgfärs. Var ca 20 kg allt som allt.

Nu ska här göras älgköttbullar och älgfärslimpa. Vad jag längtat efter det. Är ju så mycket mer smak i den färsen än vanlig nötfärs. Pappa var glad att vi hjälpte till med köttet så han slapp. Var ju mest mamma som fixade det förr. Men det gick fort då vi var två som packade.

 

 

 

Efter kött-packningen så fikade vi och då fick Veronica tid att passa på och fråga pappa om hur det var då han var liten. Hon har en uppgift till skolan som hon ska göra med utfrågningar med olika generationer om hur det var på den tiden. Bl.a 20-30 -talet, 50-60 -talet och 80-talet. Så hon ska sammanställa fakta från hur pappa hade det, hur det var då Henrik var liten och sen till sist blir det nog Andreas som får representera 80-talet.

Hon gillar verkligen sin skola och utbildningsformen verkar passa henne perfekt.

Det är skönt för hon har inte vetat riktigt vad hon ville bli men nu verkar det som hon hittat rätt.

 

 

 

 

Idag var det kallt....hela 9 minusgrader så det blev till att dra på långkalsongerna innan promenaden. Men då man kom ut och var igång kändes det riktigt skönt. Jag behövde röra mej då jag är stel och har väldigt ont sen gårdagens bravader med dammtorkning och kött-packning.

Gick lite trögt men snart fick jag igång de gamla benen. Tyvärr så tar stortån fortfarande väldigt ont så efter halva sträckan så kändes den rejält.

Men som jag sagt tidigare så tar det bort smärtan i benet och det är väl bra … eller????

Vad brukar man säga / Inget ont som inte har nått gott med sej /

 

Nu blir fotbada flitigt så den hinner läka...förhoppningsvis ….till nästa vecka då vi åker till Stockholm. Om inte så blir det svårt då jag inte vet hur jag löser själva fotbadandet. Men det blir nog bra. Får väl låta bli känna efter för en stund . Och grejar för att lägga våtomslag kan jag ju ta med i alla fall.

Tänkte slippa vända mej till VC men om det blir för illa måste jag nog .Inte för att jag vet om dom kan skynda på förloppet , så jag får se. Jag ger det veckan ut så får jag se hur det verkar då.

 

Det mest illa i kråksången är ju att det är mitt eget fel att tån blivit inflammerad. Drog ju bort en lös bit av nageln istället för att klippa . Dumt...ja visst....men det är lätt säga nu.

 

I morgon blir det ett besök hos tandläkaren ….IGEN.

Vet inte för vilken gång i ordningen. Tror jag varit dryg 10 ggr nu sen i somras. Nu är det en bit som lossnat på en hörntand, Kände det för nån vecka sen men ville inte gå till tandläkaren mer just då. Men nu fastnar det så mycket i den att jag ledsnat och då ringde jag och fick en tid. Jag vet ju att jag har sköra tänder med massa sprickor som gör att sånt här händer. Borde förstås fixa en bettskena då det beror på att jag biter ihop käkarna under natten. Men jag har dragit mej för det då jag inte vet om jag kan sova med en sån. Men det kanske slutar med att jag måste. Denna gång blir det i alla fall ingen rotfyllning utan endast en utfyllnad av den befintliga plastfyllningen...tror och hoppas jag i alla fall.

Tur än en gång att jag har friskvårdsavtalet....gäller i 2,5 år till . Sen får jag ju se om dom vill ge mej det nå mer då jag nog varit rätt dyr patient detta år.

Varit på en årlig undersökning , lagat en sprucken kindtand. Rotfyllt två spruckna kindtänder var av en sedan fick dras ut och nu då en tand som gått sönder och tappat en bit emalj. Totalt har jag nog varit 12 ggr så det här blir trettonde. Hoppas det är ett turtal och inte ett oturstal.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0