Farsdag!!!

Farsdag idag …. en dag som vi endast firar min pappa. Vi har alltid firat den äldre generationen men inte oss själva på mors-dag och fars-dag. Tycker det är en dag som passar fira min pappa som är gammal medan det inte är så viktigt att göra det hemma.

Brukar förstås fixa en tårta till honom ….vem annars? Har jag gjort i många år nu …..minst 12 år om inte mer. I alla fall sen mamma inte fanns kvar hemma mer.

Han blir glad att vi kommer och det är ju därför man gör det.

Tyvärr kunde inte Richard komma med sina småttingar då dom var sjuk igen. Tror pappa hade blivit glad om dom kunnat komma.

 

Annars är jag egentligen inte så positiv till dagar som just mor- och fars-dag. Tycker det är en affärsidé som handlarna tjänar på. Har ju själv jobbat i den branschen så jag vet vilken kommers det är runt det.

Men den äldre generationen gillar ju den så därför håller man på traditionen.

 

Andreas, han brukar i alla fall köpa en flaska Whiskey till Henrik då han tycker han behöver få den då han alltid ställer upp då han behöver hjälp med sin bil. Så lite fars-dag blev det för maken ändå.

 

Igår så tog vi fram en fin älgstek och gjorde den hel i ugnen. Oj så gott det var med älgkött. Man har faktiskt längtat ordentligt efter det då det var väldigt länge sen nu. Ifjol blev det ju så få djur att det inte blev så mycket kött. Men i år har dom skjutit två stora så det blev gott om stekar att fylla frysen med.

Så den gjorde jag i ugn med rödvin som jag sen gjorde en sås på och ugnsbakade potatisskivor till.

Det var mums det. Som man längtat.

 

Då vädret varit trist hela helgen med regn och åter regn så har det blivit blöta promenader minst sagt. Men vi har gått ändå då man ju inte är gjord av socker precis.

Men trist är det. Vill ha snö och riktigt vinterväder. Inte sånt här mörkt och tråkigt .

Men tur i alla fall att det regnade så länge att isen som det först blev försvann. Annars hade man inte kunnat gå ut alls så jag inte kan gå i halkan.

 

Mitt ben och rygg är inte heller glad på vädret. Väderkänningarna är ur-jobbiga.

Går inte sitta , ligga eller stå. Bäst är det då jag promenerar. Då känns det inte lika illa.

Men vädrets makter rår man ju inte på så det blir till att ligga och sucka och stöna över vädret ett tag tills det blir annat. Men jobbigt är det då det smärtar så här.
Det nyper och sliter och drar. Känns från ländryggen , ut i höften , ner efter låret och vaden och ut i tårna. Hela ischiasnervens banor kan jag känna .

Gör ju det alltid mer och mindre men då väderkänningen kommer blir det sju resor värre.

Kunde knappt sitta i bilen idag och inte hos pappa heller.

Så nu blir det ligga och försöka med avslappning och hoppas det lättar och framför allt att regnet och rusket slutar.

 

 
 

Jag måste ju bli i form till lördag då vi har Ferruforms årliga guldklubbsfest på Kulturens Hus.

Vill ju kunna sitta och umgås en stund . Får hoppas det lättat till det. Men det brukar gå då det är nått jag vill. Denna årliga middag är ju det enda vi går ut på under året. Då vill man ju inte missa den. Henrik har ju lite otur med att det är hans jobbarhelg. Han jobbar både lördag och söndag 06-18 så han får ta lite ledigt. Sluta lite tidigare och börja lite senare.

Så då har vi alltså nått skoj framför oss igen så här efter resan till Stockholm.

 

Vi gör så lite att det känns som om jag behöver ha såna delmål att se fram emot för att orka kämpa mot smärtan. Då det är dags för fest lägger jag smärtan på hyllan för ett tag och tar itu med den igen dagen efteråt. Och även om det då är mycket ondare så har jag lättare handskas med den då jag mår så mycket bättre i sinnet.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0