Bullbak istället för ute....

Eftersom jag inte kan gå ut pga av skavsåret så blev det bullbak igår istället. Var väl inte helt i form för just den aktiviteten men blev galen av att inte kunna gå en promenad som jag brukar.

Rastlös...för det är den enda aktivitet jag har och den enda som går för det mesta.

Så det blev surt då skavsåret bråkar.

Men bäst hålla sej i skinnet nu nån dag eller två....om jag kan....så kanske det läker.

 

Jag tog som sagt och bakade lite bullar istället då.

Gjorde efter ett nytt recept där degen skulle vara rätt lös och sen jäsa i minst 1 timme.

Blev en lite kladdig deg men med ordentligt med mjöl på bakbordet så var det superlätt att kavla ut.

Jag fyllde dom med smör , mandelmassa och socker. Rullade ihop och satte dom sen i formar och gräddade dom stående i en muffinsplåt. Det var verkligen nått jag kan rekommendera. Bullarna blev höga och fina då dom inte kunde svälla ut åt sidan i formen.

Så ska jag baka bullar hädanefter. Blev riktigt snygga bullar om jag får säga det själv.

Och så luftiga och fräscha då annars saffransbullar brukar bli lite kompakta.

Verkligen ett recept jag kan rekommendera.

Det var ett recept från COOP-Mersmak nr 11 .

 

 

Det som däremot är synd är att min varmluft inte funkar som den ska . Var därför tvungen grädda en plåt i taget och använda konventionell värme. Tar ju mycket längre tid då jag varmt mej vid varmluften. Men den har börjat grädda så ojämnt att det inte går just vid bullbak.

Totalt tog det 3 timmar att baka med jästider och gräddning.

Som tur är så kan man ju vila en stund då bullarna jäser men det blev ändå mycket stå . Och sen kavla bulldeg är ju förstås ingen höjdare då ryggen smärtar. Hittar aldrig nån bra arbetsställning.

Så ryggen var lagom glad efteråt.

Tur bullarna blev goda.

 

Idag blir det försöka sköta om skavsåret så det läker nån gång och kanske fixa lit med bildmaterialet

jag håller på med. Scannade in ytterligare 100 bilder som ska fixa till på Photoshop.

Det kan jag ju göra liggande så det kan nog vara läge för det .

Ryggen är ju som sagt inte så glad åt mitt bullbak.

Men ryggen är ju inte nått nytt så det är ju som det ska. Ironiskt nog.

Hälen med sitt enorma skavsår däremot....det är inte normalt.

 

Bara för att man ska låtsas vara fin så får jag nu äta upp det. Bara inse att jag inte ska få göra sånt.

Bitter?? jag kanske lite....emellanåt i alla fall. Känns som om allt går emot mej.

Men jag tog tag i min mindfullness igår efter baket och ska ta en omgång idag med. Finna lite ro och tillfredsställelse i allt det trista.

Se framåt och tro att det ska vända vinden nån gång.

Hoppet finns.

Och låter jag nu foten läka innan jag gör nått dumt så kanske jag får lite medvind. Skulle så gärna vilja det nu. Behöver det nu.

Måste lyssna bättre på kroppen då den säger stopp och belägg. Inte köra på ändå.

Inse sina begränsningar. Hur det nu ska gå till?!

 

 

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0