Läkarbesök...lite klokare trots allt!!

Läkarbesöket idag var intressant och givande som vanligt...trots att jag har en sk ”stafettläkare”.

Han bryr sej verkligen och vill en väldigt väl. Lyssnar på vad man undrar över och svarar så man förstår. Har haft turen att få samma stafettläkare i 5,5 år nu så det gör inget att han är en sån ”dyr” läkare. Han vet hur jag har det och vilka problem jag behöver hjälp med. Skönt ha samma läkare så man slipper rabbla sin sjukdomshistoria varje gång.

 

Den här gången var det ju mina svullna fötter som skulle utredas. Han kollade att kan jag säga. Pulsen i ljumsken, under knät och vid fotleden . Lyssnade på halsen och kände på magen.

Han tror inte jag har nått problem i ådrorna men kollade ändå med tanke på vad min mamma hade .

Han sa också att om jag känner mej orolig för pulsåderbråck så kan han beställa en screening om jag vill . Men jag tycker inte det är nödvändigt nu då han kollat allt. Känner mej nöjd med det just nu.

Svullna fötter kan ju bero på mycket men hans åsikt var att det förmodligen har med klimakteriet att göra . Hormonomställning kan påverka det. Det var i alla fall inget med hjärta – kärlen att göra, skönt. Hans rekommendation var därför ”på med stödstrumpor och håll fötterna högt i vila”.

Sa att om jag vill kan jag få en tablett som driver ut vätskan tillfälligt men att det inte var en nödvändighet då jag har rätt stabilt blodtryck. Så jag avstod från det .

 

Stödstrumpor har jag men gillar inte ha på dom men får nog göra det ändå. Får väl skaffa några snyggare än dom helsvarta jag har. Så man kan ha dom på även om man går i kjol.

Har ju en puff som jag kan ha under benen så jag kan hålla fötterna högt. Så får hoppas det hjälper lite då jag nu vet att det inte är nått allvarligt.

 

Sen var det ju balansen och mina yrselattacker.

Det kan bero på mitt relativt låga blodtryck som jag inte riktigt vant mej vid då jag legat betydligt högre förr innan medicineringen. Balansen är ju dålig sen hjärnblödningen och svagheten i höger sida också. Att den blivit värre just nu kan ju bero på att jag ansträngt mej mer än vanligt och då blivit tröttare i både rygg och huvud.

Han skulle skicka mej till arbetsterapeuten för lite motorikträning och där se om det är nått som behöver kollas mer. Var ju svagare i höger arm också men har ju varit det länge. Däremot har jag blivit fumligare och tappar saker oftare. Det var därför han föreslog arbetsterapeuten.

 

Lät bra tycker jag .

 

Sa också att om jag vill kan jag få en magnetröntgen på huvudet men det tror jag inte behövs i nuläget. Väntar och ser hur det går hos arbetsterapeuten först. Hon kan nog hjälpa mej avgöra den saken .

Även lite spända muskler i nacken kan ju ge yrsel och det skulle jag ta med sjukgymnasten. Får lite spänt just i nacken då jag går för mycket med kryckorna.

Kände mej i alla fall nöjd med besöket och jag fick svar på mina frågor.

 

Nu i eftermiddag är det frisörbesök och nu ska alla slingor klippas bort helt. Blir nog rätt grå men det är intressant att se hur min ”riktiga” hårfärg är. Har inte sett den på många, många år.

Men om jag tycker det blir alldeles för grått får jag väl färga det igen. Inget mer med det.

 

Nu är också vårt badrum så gott som klart. Skönt . Orkar inte gå mer i trappan så det blir bra. Och snyggt blev det. Är supernöjd med resultatet. Det tog lite tid pga strulet med väggskivorna men bra blev det till sist.
Den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0