Äntligen !!!!

Vår , äntligen !!!

Nu är det skönt ute och man får vår i kroppen. Snön är bort, till slut. Den blev kvar länge i år.

Nu grönskar gräset för fullt och det är varmt och skönt ute....åtminstone i läan. Vindarna var väl inte allt för varma då jag var på morgonrundan . Vantarna har inte åkt av ännu men snart så =)

Efter regnet i helgen så hoppas jag nu på fina dagar så det blir riktigt grönt . Till och med där vovven gått och pinkat i vinter så har det börjat grönska lite. Blir lite vitt i gräset av att hon alltid går på samma ställe under vintern. Och sen har vi ju alltid uppskottat där också så gräset fryser väl mer där.

Buskarna , eller grenarna vi plockat i det vilda ( rönnskott) har alla klarat vinter och knoppas för fullt. Hoppas nu vi kan få en liten häck där. Har inte fått nått att växa där under alla år men nu då vi plockat vilda skott verkar det växa. Håller tummarna för att dom ska ta sej. Är ju bara 20 cm långa ännu så det dröjer nog innan det blir en häck men det blir i alla fall bättre än dom buskar vi provat förr.

Vi ska ...eller dom ska....lägga om plattorna på baksidan och göra en ny altan. Vi ska minska ner den lite och om jag får bestämma , brukar oftast få min vilja fram =) , så ska vi göra en rundare form än den fyrkantiga vi har nu.

 

Men först ska badrummet göras färdigt innan det blir av.
Gubben får inte stressa så det gäller bromsa och inte komma med för många ideer på en gång. Ska försöka få hit mina söner och hjälpa till så det inte blir så mycket jobb för honom. Får väl muta dom med lite god mat =).

Lekstugan tog jag farväl av också i helgen. Den åkte iväg till min svåger, Henriks yngre bror. Dom har en stuga där dom ska ha den så deras lilla barnbarn har nått att leka i. Kändes helt okej att dom fick den. Då finns den ju kvar i släkten trots allt. Har tidigare haft en del förfrågningar om den var till salu men det kändes inte rätt. Den har varit min i drygt 45 år och det är min pappa som byggt den. Den är helt original i panelen men har fått plåttak och ny bro under åren. Är faktiskt i riktigt bra skick. Men vi har själva bara haft den som förråd sista åren så det blir bra nu då nån leker i den igen. Hoppas lille Mattis får det roligt i sitt lilla hus.

 

Badrummet som vi hoppats få färdig nån gång har stått helt stilla i snart två veckor. Vi har väntat på väggskivorna som skulle vara i duschhörnan.

I lördags tog vi då och for in på Lakkapää där vi beställt dom för drygt en månad sen. Snopet nog så var det inga skivor beställda. Enligt han vi beställt av hade det blivit nått ”strul” som han uttryckte det. Enligt honom var det priset mellan dom och firman som dom inte kommit överens om.

Jag blev då rent ut sagt förbannad. Varför har vi då inte fått meddelande om det????? Vi har inte hört nått från dom och har väntat på att dom skulle höra av sej om att skivorna kommit.

Jag hade god lust be dom dra åt en varmare ställe men bet ihop och sa att vi ville inte ha nått från dom nått mer då dom inte kunde leverera det vi ville ha, la till att vi inte kommer handla där mer pga deras urusla service och bemötande.

Vi har ju väntat i över en månads tid på nått som aldrig var beställt.

 

Vi åkte då iväg til XL-bygg och där fick vi service minsann. Dom hade till och med hemma det vi ville ha , blev en annan skiva än den vi hade tänkt från början men den blir snygg den med. Vi hade inte lust vänta mer så den blir jättebra. Vi hade ju valt mellan den och den vi inte fick så det är jag nöjd med.

 

Så nu kanske vi äntligen kan få badrummet färdigt. Blir nog att dom fixar det i helgen, Henrik och Veronica.

Längtar så till det blir klart. Mitt knä och min rygg uppskattar inte trappgången som blivit då jag varit tvungen gå upp för att duscha. Men som sagt , nu närmar det sej =)

 

 

 

Vem tror ni ringer idag då??? Jo Lakkapää ringer och säger att våra skivor nu kommit. Hur det nu gått till. Dom var ju inte beställda. Men på nått vis har dom fiskat fram de skivor vi beställt men dom får dom behålla. Vi vill inte ha dom mer. Priset var också dyrare hos dom än hos XL-bygg .

Och då hade ändå Lakkapää kampanjpris då vi beställde.
Man kan ju undra var dom fick fram skivorna nu då det inte fanns nån beställning i lördags.

Okunnig personal eller??

Nåväl , dom får behålla skivorna och vi kommer inte handla i den butiken mer. Sånt strul vill man inte ha.

 

 

En annan grej som strulade i veckan var att min relativt nya skrivare la av. Först ville den inte skriva ut nått och då bytte vi först patroner. Sen tappade den nätverket och Andreas fick göra en utryckning. Han fick igång nätverket men skrivaren skrev fortfarande inte ut nått. Sen började den skriva ut enbart i blått och då inte som blå text utan som helt blått papper. Den tömde hela färgpatronen på bara några försök. Så den skrivare åkte på tippen, tur det var en billig skrivare...kostade vara 399 kr . Så det är väl som man brukar säga , man får vad man betalar för.
Så nu har vi beställt en ny skrivare och nu tog vi en HP som vi haft förr och ingen billig Lexmark.

Hoppas på mer tur denna gång.

Igår , söndag så var vi på 88-årskalas hos svärmor. Hon fyllde år förra söndagen men då var hon med finska föreningen och firade finska morsdag så då blev det kalas i söndags istället.

Hon är en pigg dam , för sin ålder. Mer alert än mej. Hon bor en trappa upp och har inga problem med att att sej ut själv. Går en promenad varje dag på en timme och det är inte illa för en dam i den åldern.

 

Undrar hur man själv är i den åldern? Det vill jag nog inte veta med tanke på min situation idag. Inte tror jag att jag går omkring i en timmes promenad då . Orkar ju precis ta mej runt på min runda varje dag som tar 1 timme och 10 minuter.

Ska nu prata med en sköterska i eftermiddag då jag fått problem med svullna fötter. Dom blir alldeles varma och svullna varje kväll och ibland även på morgonen. Har svårt få in foten i skorna ibland, inte alltid men ofta den sista tiden. Skrev till VC och frågade och då ville sköterskan jag skulle ringa . Så få se vad dom har att säga. Kanske jag samlar på mej vätska , minns att mamma hade det problem och åt vätskedrivande.

Nu ska man inte ta ut nått i förskott men att hon inte kunde svara i mailform gör att man funderar lite.

Har ju bra blodtryck enligt min blodtrycksmätare om än lite olika på höger och vänster arm.

Får väl nämna det också.

 

Annars är det lugnt i veckan , inga möten eller sånt. Bara vara ute och promenera i solen och njuta av lite . Får passa på då dom lovat fint hela veckan. Vem vet hur länge det varar.

 

Snart är även alla gardiner bytt och fönsterna putsade. Endast vardagsrummet återstår då jag väntar på en gardin till det fönstret. Veronica har varit flitig och putsat dom så jag är nöjd. Inte kul att man inte kan själv och man känner sej tjatig då man måste be om hjälp hela tiden. Inget jag gillar men är tvungen till. Känner mej så tjatig då men nu är det gjort och jag är nöjd och glad. Ljusa fina gardiner i alla fönster och men blir glad av att få in ljuset igen.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0