Andra bullar !!!

Fredag och helgen är här. Fredagsmys med tacos till middag och sen slappa framför TV-n som vanligt. Inga större utsvävningar här minsann.

Fast lite utsvävningar har det blivit idag. Jag tog mej för att baka.

Var riktigt roligt att göra det.

Blev både mjukkakor och bullar. Som vanligt kan jag inte nöja mej med lite utan det gick inte hejda sej. Känns förstås i rygg och ben nu men samtidigt så känner jag mej nöjd. Jag fixade det =) Och alldeles själv till på köpet. Veronica var borta så jag var tvungen fixa allt själv och det kändes bra att det gick.

Visst , jag får äta upp det nu men det kan jag ta då jag vet att jag gjort nått för att förtjäna smärtan idag. Annars har jag ju ont utan att ha gjort nått och då är det mindre kul. Nu kan jag ju skylla på baket och sen ta den smällen ändå.

Och gott bröd blev det ju också och det är inte helt fel =)

Har faktiskt bakat fler dar denna vecka och det känns också bra. Har alltid bakat mycket förr men det har blivit mindre och mindre med tiden. Fast då har jag haft hjälp av Veronica. Vi har bakat två långpannekakor och en tårtbotten. Tårta ska vi göra till på söndag då svärmor fyller år.

Så nu finns det lite hembakt i frysen igen. Ett tag sen sist.

 

Veckan i övrigt har varit rätt stilla , eller lugn vilket som. Inga inbokade tider utan bara vara här hemma . Lite tråkigt men så blir det ibland. Har tagit promenader varje dag med Tessan , tidigt på morgonen och det har gått riktigt bra.

Detta trots att knät bråkar förutom det vanliga onda förstås.

Men jag har försökt putta undan det onda och njutit av att vara ute och gå.

 

Sen tog jag en dag tag i hallen och alla korgar med vantar och mössor mm som är där. Har länge tänkt städa ur dom och sortera bort sånt som inte används mer. Jag tog alla korgar och hällde ut dom i en hög på golvet. Det var 10 st =). Sen satte jag mej på golvet och la snyggt tillbaka det som skulle finnas kvar. Tog en bra stund och arbetsställningen var väl inte den bästa. Borde nog satt allt på bordet och suttit på en stol men nu blev det så här.

Ryggen blev stensur och jag fick så ini helv*** ont . Men nöjd var jag ändå. Det blev så fint och nu är det äntligen gjort. Och framför allt. Jag gjorde det själv det också. Känns så bra att få nått gjort själv också ibland. Däremot lät jag bli ta fram dammsugaren för skräpigt blev det. Men jag tyckte jag utmanat ödet nog för den dagen.

 

En dag träffade jag min fd granne och vän som flyttat härifrån men som var här och hälsade på sina barn och barnbarn. Vi fick en lång pratstund och det var så roligt och skönt att prata med henne. Hon och jag har liknande skador i ryggen så vi har ofta stannat och pratat tidigare då hon bodde här. Vi båda har hund och därför är mycket ute på promenad.

Så skönt att prata med nån som förstår och nån som faktisk kan peppa en att kravla sej upp ur svackan. Hon mår själv mycket bättre och såg verkligen fräsch ut. Hon har kommit mycket längre än jag med att hantera smärtan. Och jag tyckte hon fick mej att tänka rätt istället för fel eller hur jag nu ska uttrycka det.

Kändes så lätt att promenera sen då vi surrat klart.

Tack snälla Anita för den pratstunden . Den gav mej mycket positivt att tänka på och jag hoppas jag en dag kan komma dit hon är.

Min terapeut på ACT säger också såna saker , som att ”jag är inte min smärta” ”och den ska inte bestämma över mej ” Jag ska ta den för vad den är och acceptera det. Och jag är inte där ännu, jag har ännu inte accepterat mitt läge , inte fullt ut.

 

Men denna vecka har jag trots mer smärta inte låtit den vinna. Jag har ändå tagit mej för saker och sen tagit smärtan efteråt. Så lite acceptans kan man väl kalla det. Om inte annat så för denna vecka .



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0