Nya projekt som jag hittat på =D

Nu då badrummet äntligen står färdigt är det dags för nästa projekt. Som jag hittat på förstås .

Lätt hitta på då andra ska göra jobbet. Nödvändigt javisst , men kanske inte så roligt alla gånger. För dom som ska göra jobbet vill säga. Jag är ju som vanligt bara ”arbetsledare” eller den som tittar på om man så vill.
Skulle gärna hjälpa till jag med men det går ju som sagt inte. Trist. För en 10 år sedan då hade jag också varit med. Mer än att bara titta på som nu.

 

Det som nu ska fixas är utomhus. Vi ska bl.a lägga om plattorna till altanen på baksidan som blivit väldigt ojämn. Då vi endast haft sand som underlag har vi ett flertal ggr fått lägga om dom då det blivit så ojämnt och fult. Nu har vi köpt riktigt underlag med bärlager så nu var det väl ändå om det inte skulle bli rakt och fint. Men det är mycket jobb. Först bara plocka upp alla plattor på en yta som är 2,40 x 13,00 meter !!! En hel del plattor alltså som väger runt 20 kg st. Maken och dottern har hjälpts åt att plocka upp dom och sen har dom nu kärrat dit allt bärlager som ska bli underlaget. Jag har gjort en ritning hur jag vill det ska bli då vi ska ändra lite. Nu då vi tagit bort buskarna som varit som en häck mot altan kan vi lägga den annorlunda mot tidigare. Jag har en ide om hur det ska se ut så vi får se om det blir så. Jag har ju som alltid gott om idéer som andra måste utföra.

 

Sen har jag också fått för mej att vi ska ta bort buskarna som är mot vägen då dom blivit gamla och fula. Växer dåligt och är väldigt risiga. Så nu har jag satt dottern på det jobbet. Inte lätt då dom har väldigt stora rotklumpar. Men hon har jobbat på bra och i lördags fick hon hjälp med några av äldste sonen som var på besök. Sen var förstås maken där också och slet då han tyckte det gick för sakta. Han grävde snabbt upp 8 st!!! Och han som inte skulle gräva. Det hade både jag och dottern förbjudit honom men det hjälpte inte. Nu är det snart klart och det blir fint. Vi ska sen plantera lite rönnbuskar där som vi gjort på andra sidan redan. Dom verkar klara sej bra då vi haft svårt få nått att växa bra hos oss. Vi har så mycket sand i backen att det inte växer så bra hos oss. Vet inte hur mycket vi testat under de 24 år vi bott här. Oräkneliga buskar och träd har planterats för att sen tas bort då dom inte klart sej. Men rönn verkar trivas så det får det bli.

Nu gäller det bara hålla maken borta från buskarna så dottern får göra det som planerat. Hon klara det själv bara hon får tid. Det är tungt men hon är rätt stark.

Plattorna , dom vill nog maken lägga själv. Hon får säkert vara med och hjälpa till men det blir nog han som lägger dom. Han säger att nu får det bli sista gången han gör om det. Hoppas det. Måste ju bli bättre nu då vi har ett riktigt underlag.

 

Själv har jag nu köpt mej en ny duschpall som ryms bättre i duschen. En hörnpall som tar mindre plats men fyller sin funktion ändå. Den var inte billig men jag hade tur att Hjälpia just nu har utförsäljning pga lokalbyte, 20 % rabatt hade hon på grejerna . Så då passade jag på att köpa ett nytt ryggbälte också . En riktig ryggortos med stag i ryggen. Den var också rabatt på , tur det den kostade annars 725 kr men nu 580 kr. Den kändes jättestadig så nu kan jag slänga bort mitt gamla som är så slitet och håller på gå sönder, är ju välanvänt och jag har haft det i 7-8 år , minst.

Det är dyrt med hjälpmedel men vad göra. Man måste ju ha det och inget får man ju numera.

 

Blir väl att åka och inhandla lite blommor också i veckan. Inte så inspirerande än då det är så kallt. Men ifjol sparade jag till midsommarveckan och då var utbudet så dåligt att jag inte fick det jag tänkt. Så lite sånt måste det bli. Ska ha pelargonior så klart....min favoritblomma.

Sen lite andra sommarblommor och ett antal hängväxter som tex femtunga som växer så fint. Har haft det i 2 år nu och dom blommar otroligt bra.

Har minskat lite på krukor då det blir för jobbigt sköta om dom annars . Måste anpassa efter vad jag klarar av.

Har ju helt slutat med rabatter för några år sen då jag inte fixar att sköta om dom och Veronica ville inte göra det. Så därför blir det bara lite sommarblommor i krukor som jag har men det räcker faktiskt. Lättskött...ingen ogräsrensning bar vattna och njuta av att se det blomma.

Man ska inta ta på sej mer än man klarar av.

 

Jag och Veronica hade tur i utlottning av cirkusbiljetter i år. Oturligt nog vann vi varsin biljett på olika dagar. Så eftersom Veronica tänkte ta med Viggo på cirkusen så har jag nu köpt en biljett till så dom ska gå nästa måndag . Tror han kommer gilla det.

Minns när Richard och Andreas var 4 och 2 år och var med sina fastrar på cirkus hur roligt dom tyckte det var. Fast Andreas som endast var 2 år somnade innan hans favoritdjur elefanterna dök upp. Och Veronica och Viggo dom är såna kompisar att det blir säkert skoj för dom båda.

 

Veckan är annars helt utan agenda för min del då jag inte har nån tid alls hos mitt ACT-team denna vecka. Däremot har jag träff med sjukgymnasten i teamet på måndag.

Sen ska jag ha en träff med ACT-terapeuten innan midsommar och även en träff med arbetsterapeuten för att få tips om motorikträning då läkaren tyckte jag skulle ha det.

 

Blir kanske inte innan sommaren då det snart är semestertider. Får väl försöka själv istället då jag blivit rätt fumlig ibland. Speciellt då jag har mer ont. Då tappar jag allt jag rör i.

Varit lite slarvig med mindfullness-övningarna under badrumsprojektet och det kan ju spela in.

Har haft mer ont så då vet jag ju att jag blir fumligare.

Får ta tag i det igen då jag vet att det funkar med avslappning. Hjärnan behöver det då den plågas av smärtan.

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0