Sommar....äntligen!!!!

Tänk att vi fick sommar till slut. Flera dagar nu på raken med finväder och lagom värme.

Man blir glad av sommar. Man får energi och mår bättre . Helt klart. =)

Idag har vi suttit ute på altan och bara njutit av värme och sol. Vi gillar inte för varmt utan lite så där lagom varmt som man orkar med.

Vi har tagit tidiga morgonrundor med vovve så hon inte får värmeslag som tidigare somrar, Hon har svårt för värme pga av sin kroniska leversjukdom. Men nu då hon är kastrerad verkar det funka lite bättre. Och framför allt så dricker hon vatten. Nått hon annars varit dålig på.

Så nu har vi traskat runt varje morgon vid 8 -tiden och det har varit hur skönt som helst.

 

Jag har tom varit så tuff att jag tagit 2 rundor varje dag i tre dagar nu. Visst , det känns minsann men jag har gjort det.

Första dagen jag tog dubbla turer var jag lite FÖR tuff. Gick alldeles för långt andra rundan att jag hade stora problem ta mej hem. Jag gick ju inte ensam som tur var men det var tungt att gå då benen och ryggen sa ” lägg dej ner din dumskalle”. Var rena rama tvånget ta sej hem . Men vilja kan ju som bekant försätta berg....eller nått liknande=) Väl hemma var det sängen för resten av kvällen och värmedyna och starkpiller. Men nånstans innerst inne kändes det ändå bra. Jag hade gjort det jag kunde för några år sen, kanske 3-4 år sen. Jag gick då varje dag två rundor på ca 5 km. Nu sista åren har jag fått vara glad om benen velat gå EN runda på 5 km.

Tänkte försöka se om jag kan komma dit igen.

Nu då jag äntligen blivit av med halsonda (peppar, peppar ) så vill jag komma igång med promenader igen. Har ju varit så hämmad sista tre veckorna då halsinfektionen tagit all min ork.  

Andra dagen gick jag bara en kortare andra runda. Kanske halv om ens det av min morgonrunda. Och det var bättre om än den också var tuff sista biten. Då var det bara bita ihop och kämpa på. Här hemma tycker dom nog jag borde låta bli den andra rundan men tjurig som jag är lyssnar jag inte. Och nu idag då vi tog den andra rundan så gick det betydligt bättre om än benet tog lite tvärstopp några ggr på sista km, Kan kanske snart ge mej iväg på andra rundan utan backup av dottern och maken ( dom tror nog inte jag kommer runt utan hjälp) . Vill lite mer än vad som är bra men jag ska testa utmana mej själv lite åtminstone nu då vädret lockar. Sen får jag se om det går eller om det blir tvärnit istället. Men har jag inte testat vet jag inte.

 

Torsdag då kom Richard förbi med sina små barn så vi fick njuta av lite barnbarn en stund. Jag tog med Richard på affären (ja tog med och tog med , han fick skjutsa mej dit). För att inhandla skor som han skulle fått som present då han fyllde år. Blev även en keps och en bilklädsel samt en cykelhjälm till Molly. Farmor/ mamma hade spenderbyxorna på =)

Viggo beställde sen plättar till lunch så det blev det förstås och Molly fick potatis och skinka.

En mysig dag då jag verkligen njuter av att få rå om de små liven en stund. Ger så mycket tillbaka.

 

 

En dikt jag hittade som jag gjort om lite men som passar så bra om just barnbarnen/

 

Barnbarn

Känslorna dom svallar

Jag både sjunger och trallar

Som farmor är man så stolt

Mitt hjärta det slår en volt

Nu har jag kommit till livets efterätt

Vilket på den gamla tanten sätter lite sprätt

Nu kan jag se likheter och minnas

I de små kommer mina gener att finnas

Tack för Viggo, tack för Molly

Tack ska ni ha

Detta tycker jag ni gjort så bra

 

Viggo♥ och Mollys♥ gamla farmor.

 

 

Nu då jag äntligen blivit av med halsonda (peppar, peppar ) så vill jag komma igågn med promenader igen. Har ju varit så hämmad sista tre veckorna då halsinfektionen tagit all min ork.  

 

Tandläkaren ringde torsdag morgon för att tala om vad hon kunde se på min tandröntgen. Skuggan var som tur var ingen tand som låg och lurade utan hon kunde inte se nått som man behövde gå vidare med. Antagligen har skuggan med min halsinfektion att göra och sen en spricka i kindtanden på köpet. Det var i alla fall hennes åsikt om det hela. Kändes bra.

 

Fast jag måste nog ändå tillbaka till tandläkaren. Har fortfarande ont i en tand. Den tand som sitter framför den som sprickan var i. Den är rotfylld för flera år sen men nu tar den ont. Tandläkaren sa att den var lite kort rotfylld och att tandhalsen var för framträdande. Så eventuellt måste det rotfyllas om. Får nog ringa folktandvården till veckan och höra vad dom säger. Enligt den tandläkare jag träffade förra veckan så kan så bli fallet. Inget jag ser fram emot men det är inte kul ha en tand som tar så ont att det far i hela käken. Trodde det skulle bli bättre då sprickan i andra tanden lagats och lite bättre blev det men inte helt okej. Mitt vad det är kör det till och ilar i hela käken. Ont som F*N.

 

Annars har det varit en stillsam lördag då vi mest varit ute och bara varit. Suttit ute på vår ”nya” altan och tagit ett glas rött och surrat och njutit av ledighet och värme. Precis som en perfekt sommardag ska vara.

       

 

Vovven vill också ligga i gräset och vara med då vi är ute. Hon smiter ut så fort hon hinner om vi går ut utan att hon får följa med. Sällskapssjuk som hon är.

Tog lite fina bilder då hon poserade i solen.
Min älskade pudeltjej ♥

     

 

 

Nu blir det TV-soffa och kanske lite OS   ( satt uppe hela invigningen igår Lade mej först efter 02,15)

 

Annars blir det väl hyra en film eller nått om det inte finns nått annat att se.

Fördelen med on demand =)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0