Semesterväder eller ???

Regn, åska och mera regn. Vilken början på semestern...ja inte min , jag har ju ingen =) men makens. Han börjar sin semester nu. Känns inte direkt inspirerande.

För mej känns det bra att inte solen skiner och det är fint väder. Jag ska ju hålla mej i stillhet nån dag till då det är första dagen jag känner mej feberfri idag. Lättare då det inte är sånt väder att man bara längtar ut.

Halsen är lika röd och full i prickar ännu men smärtar lite mindre. Kan i alla fall äta om jag inte tar för stora tuggor. Om jag gör det biter jag mej i tungan som är full av blåsor på ena sidan. Inte kul men den tar också lite mindre ont. Har ätit Ipren nu i nån dag så inflammationen verkar minska om än sakta. Det var ett väldigt envist virus det här. Och det verkar bara ha drabbat mej mest. Inte Veronica eller Henrik. Dom har visserligen också haft lite ont i halsen men inte mer än så. Typiskt att jag skulle få det så här.

Nåja det verkar som om det vänt lite...peppar peppar...så jag kanske snart är på G igen.

 

Igår var det dags för dottern att få svar om hon kommit in på sin utbildning eller inte. Tyvärr hamnade hon bara som reserv ( 5 )i första intagningen så än vet hon inte säkert hur det blir i höst. Först 6 augusti får hon definitivt besked. Håller tummarna för att hon kommer in men det ser inte allt för ljust ut. Hon ska , om hon inte kommer in , fortsätta på komvux och läsa in mer betyg och sen göra högskoleprovet i höst. Hon anmälde sej aldrig till det i våras och det ångrar hon nog nu.

Men det är bara ta nya tag och hoppas det går vägen nästa gång om det inte går nu.

Är ju rätt hårt tryck på utbildningarna nu då många söker och många platser minskat sitt intag.

 

För att fira semestern nu så gjorde jag en jordgubbsparfait. Tänkte det skulle passa bra då det är lätt svälja även om man har ont i halsen. Tjuvsmakade och det var gott...mums.

Och lätt att göra var det också. Snabbt och enkelt det är vad jag gillar.

 

Receptet.

1 liter jordgubbar mosas med ½ dl strösocker

2 äggulor vispas porösa med ½ dl florsocker

2 äggvitor vispas till skum med 2 msk strösocker

2 dl vispgrädde vispas till fast konsistens.

 

Jordgubbsmoset och äggulorna blandas först ihop.

Sen i med den vispade grädden.

Sist vänds äggvitorna i försiktigt.

Häll i skålar och frys 3-4 timmar. Ta fram en stund innan servering.

 

 

 

Semestern i övrigt blir en stillsam historia . Inget planerat utan bara vara. Är skönt då jag inte är i så bra form och egentligen brukar vi inte planera in så mycket heller. Vi gillar vara hemma både jag och maken .

Så bara hoppas vi kan njuta av fint väder med mycket grillning och sköna promenader med Tessan.

Det är semester det.

 

Sen har vi ju tänkt gå på Lulekalaset i år. Det är ju Bonnie Tyler på det så jag måste bara gå. Man får väl rulla runt med rullatorn bland alla glada festfirare. Som en annan pensionär. Och det går säkert om än det känns lite knasigt. Men kryckor orkar jag inte ta och förresten har jag så dålig balans att jag inte klrar knuffar i trängsel. Om inte annat så är rullatorn en barriär mot det.

Vi har inte gått in på kalaset nu på flera år men i år är det alltså dags. Bonnie Tyler är en ungdomsidol både för mej och maken . Så lite nostalgi är det inblandat. Vi var ju unga en gång vi också. Även om det känns som hundra år .

Skulle även vilja se Liza Miskovsky men hon är en annan dag och två dagar är en för mycket för oss gamlingar. Eventuellt far vi bara in och står utanför och lyssnar. Brukar inte vara svårt höra då volymen är rätt hög.

 

 

I övrig alltså ingenting särskilt. Bara vara och njuta av ledighet tillsammans.

Ja, jag är ju alltid ledig men njuta av sällskap ska jag göra.

Ha nån prata med och slippa ligga här framför datorn och inte kunna annat. Behöver få ha lite omväxling jag med utan semester.  

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0