Snökaos :) nja inte riktigt !!

Snökaos så fort man öppnar en tidning eller ser på nyheterna. Vadå ??? Vi vill ju ha vinter eller?

Söderut kallas det snökaos här vinterväder.

Läste bara nyss att nu kommer nästa snökaos i Småland och Öland. Klass 2 varning.....förr kom snön utan klassificering.

Det som är rätt komiskt är ju att n u behöver dom inte sitta på nyheterna och undra om ” får vi nån vit jul” som det annars brukar låta. Nu är det snökaos istället. ;-)

 

 

 

Vi har ju också fått snö. Inte mer med det. Snön kommer ju på vintern.

Det som ställer till det är egentligen inte snön i sej utan plogningen eller den USLA plogningen.

Den är under all kritik. Och den har verkligen blivit sämre med åren. Vi ahr bott här ute i Sunderbyn i 25 år och maken har cyklat till jobbet året runt i alla år. Numera går inte det. För snön stoppar honom ibland. Det går ju inte cykla om inte cykelstigen är plogad. Och då den väl är plogad är det lämnat kvar så det bli slirigt och dant.

 

Snön den får gärna komma men det vore ju bra om det kunde plogas på gång- och cykel banan så man kan ta sej fram med rullator och cykel.

Idag var det plogat bra på vissa ställen och inte plogat alls sen igår på andra. Där det var plogat hade traktorn tagit bort hyfsat den här gången men där det inte plogats sen igår vara det 5-6 cm snö att spåra i. Inte lätt kan jag säga,

Skulle nog ha skidor som jag sett finns till barnvagnar. Månntro om det skulle gå lättare då.

Funderar på om jag ska köpa såna men dom var rätt dyra ...595 kr +frakt för 2 skidor.

Ska fundera på det. Om jag blir nog förbannad på plogningen så köper jag kanske dom.

Får se.

 

 
 

Nu kommer det nog kännas rätt bra i ryggen efter dagens kraftprov men då vet jag ju att jag gjort nått i alla fall för att förtjäna det. Lättare acceptera än då smärtan är ilsk och jag inte gjort nått alls.

 

 

 

 

Nu är det dags börja lite med julmats-planeringen. Då brorsan och hans fru åker iväg till Thailand så blir det jag som får fixa allt själv. Vi brukar ju hjälpas åt. Vi blir ju visserligen 2 mindre till maten men det är ändå mycket som ska fixas i ordning. Vill ju ha det som vanligt med allt som hör till .

Även Andreas uteblir då han ska åka till Gällivare med sin flickvän.

Måste ju hålla traditionerna om inte annat så för pappas skull.

Vi ska som vanligt vara hos honom i Kallax.

 

Veronica hjälper ju till så gott hon kan men hon har ju skola också. Ska försöka förbereda i god tid så det inte blir så påfrestande-. Sen blir det nog köpa mycket färdigt bara skära upp.

Inte som mamma som gjorde allt själv. Sen tror jag att det ska bli lite nytt till mat i år också.

Kalkon tex då jag egentligen inte äter så mycket julskinka. En skiva räcker.

Hade tänkt baka lite bröd också men det får jag se hur jag orkar.

 

 

 

Tittade faktiskt lite på vad catering skulle kosta men det var dyrt tyckte jag. Stort julbord med kallt och varmt skulle kosta 450 kr per person. Så det blir det inte.

 

Baka lite gott ska jag väl också göra men det är mest för att ge till pappa. Så han har nått bjuda på då vi kommer och hälsar på. Småkakor går fort och är lagom ha till kaffet efter maten då man ändå är så mätt.

 

 

 

Julklapparna har jag färdig också , inslagna och klara. Det blir ju endast till Viggo och Molly då dom stora får nöja sej med mat. Och julen är ju för barnen så det känns rätt. En tomte måste vi ha också så få se om det blir Veronica eller Henrik som blir tomte i rå. Ifjol var det Andreas.

 

Veckan i övrigt är inget planerat alls. Henrik jobbar natt så han ska ju sova om dagarna.

Till helgen ska han och Veronica på en fars i Kulturens Hus som jag vunnit biljetter till. Jag kände att det är deras grej så jag stannar hemma och vilar mej inför det som komma skall.

 

Planera vad som ska handlas , vad som kan handlas nu och vad som måste vänta.

Jag gillar egentligen julruschen då jag känner mej behövd då. Att alla förväntar sej det vanliga och jag fixar det om än det blir lite knorr av kroppen. Men det är en fin högtid och jag mår bra att få vara med mina nära och kära. Få umgås med lite folk och ha skoj med barnen . Se deras glädje och spänning över tomten. Det gör att allt går som en dans fast det tar ont.

Det ser jag fram emot.

 

 

 

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0