Luciadag.

 

Lucia idag. Saknar att få se lucia på riktigt....inte bara på TV.

Blev endast TV i år så det var lite trist.

Missade också det först men som tur var kunde jag se det på datorn istället-m

Är så stämningsfullt med lucia och luciasång. Då är det jul.
Minns ända sen jag var liten att mamma alltid slog på TV-n tidigt på morgonen så vi kunde se Lucian där. Sen var det ju alltid lucia i skolan .

Jag var med ett antal ggr och både som tärna och lucia.

Gillade mest vara tärna då jag inte är den som vill stå längst fram. Men nån gång blev det jag. Även på gymnasiet blev det luciafirande.

 

Sen blev det ju lucia alla år barnen var små. På dagis och sen skola, Så fint med barnen som sjöng så vackert. Saknar den biten nu då dom är stora alla. Så numera får det bli TV-lucia.

 

Eftersom det fortfarande snöar , om än rätt lätt snöfall så blev det inviga gångbandet. Skulle gjort det igår men fick inte ner det själv. Den har stått upp-vinklad sen i våras då jag inte behöver den då det är barmark.

Gick tyngre än jag väntat. Är ju inte riktigt samma gå på bandet som ute. Blir tvungen lyfta mer på benet än jag annars gör då jag släpar lite på högra foten. Så det var tungt. Gick endast i 25 min så här första gången. Vill inte få ondare än jag redan har.

Har som sagt inte så bra just för tillfället. Men helt stilla kan jag inte vara. Då stelnar jag nog ihop helt.
Och om det nu ska fortsätta snöa i flera dagar måste jag ha nån motion. För gå i snömodd är ingen höjdare. Plogbilen lyser med sin frånvaro fortfarande. Är väl inte nog många cm ännu.

 

Fick även en annan trist upptäckt. Jag trodde jag blivit för gammal för att värpa ägg. Har inte gjort det på drygt 9 månader. Kanske jag varit skendräktig eller nått , som hundar kan vara.

Så nu var det dags igen. Less blir jag. För det tar också ont.... minst lika ont som det alltid gjort om inte än värre. Så jag var nog inte så gammal som jag trott. Kanske det ändå är slutrycket. Hoppas kan man ju alltid.

 

Var med dottern idag på en rolig affär. Servir heter den ( www.servir .se)

Oj vad skojiga och intressanta saker det fanns. Man blev riktigt inspirerad till bakning och matlagning. Allt möjligt fint för att baka muffins, kakor, tårta och matbröd. Olika bakformar både till vardag och fest. Kalasprylar mm. Vi gick runt där i nästan en timme bara för att se allt som fanns. Hittade lite småfynd. Var egentligen inte ute efter nått speciellt just idag men nyfiken på vad dom hade . Har ju sett på deras hemsida.

Den butiken är helt klart värt ett besök. Rekommenderas varmt.

 

Blev även en sväng in på Växtriket för att köpa gravljus så jag kan tänd på mammas grav.

En blomma till svärmor blev det också och lite pynt till fönstret, ska ha nått till vardagsrummet då mina gamla mobiler som hängt där blivit bleka och trista.

 

 

Nu ska det bli lite mer kakdegar som ska bakas ut i morgon. Har gjort tre sorter och ska göra tre till. Sen får det räcka. Har bakat bondkakor, saffransdrömmar och kolakakor. Nu ska det bli hallongrottor, mazariner och cookies med hakad choklad i.

Är roligt baka men får ta en sort i taget då ryggen bråkar med mej.

Förr, då kunde jag baka en hel dag. Men det var då det.

Känns som länge sen.

 

På tal om det så ringde det nån från nått pensionsfondbolag eller nått. Lyssnade inte så noga. Hon ville veta hur aktiv jag var med min premiepension. Jag sa att jag inte var särskilt brydd då jag redan var sjukpensionär. Då ville hon veta hur mycket jag jobbat senaste 10 åren. Inte mycket sa jag , har ju varit hemma sen juli 2004 . Då tackade hon för sej. Så då var jag inte intressant längre =)

Det försökte jag ju säga direkt men hon malde på så jag var tvungen lyssna först för att sen få släppa bomben och få det avslutat. Dom där telefonförsäljarna och vad dom nu kan vara är helt hopplösa. Vräker ur sej en hel harang i snabb takt för att man inte ska kunna avbryta dom. Ibland har jag lust lägga på direkt men vill samtidigt inte va oartig. Oftast är det bäst inte svara alls.

Så gör jag för det mesta men alltså inte just denna gång. Konstig att dom inte ser vart min inkomst kommer ifrån. Har ju bara utbetalningar från FK sen 2004 så.

Nåja nu ringer inte hon igen i alla fall.

 

 

Nu blir det fixa en god luciamiddag med ugnstek lax och en god ugnsbakad potatis till.

Lite mitt i veckan lyx =)

 

min lucia 1989

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0