Tessans födelsedag ... badrum,IKEA mm.

Så har vovven blivit hela 6 år gammal. Det trodde vi inte först då hon var sjuk redan som valp. Efter 4 månader så var vi hos veterinären nästan varje månad i ett halvår. Hon kräktes i stort sett varje dag och åt väldigt dåligt. Diarre och feber var vardag. Då hon var 9 månader gammal gjordes en operation med biopsi på mage , tarm och lever som visade leverinflammation, tarminflammation och bukspottkörtel-inflammation. Vi fick då medicin mot dessa saker och då vände det till slut. Vi fick en piggare vovve som visserligen blev tvungen äta medicin dagligen och fick specialfoder. Men enligt veterinären skulle hon få ett bra liv trots det med mindre bakslag ibland.

Bakslag har vi minst sagt haft. Varje sommar blev hon lätt uttorkad då hon varit dålig på att dricka vatten. Några ggr blev hon inlagd med dropp.



Leverinflammationen hålls i schack med daglig dos cortison så numera har hon bra levervärden. Magen hålls i schack med medicin mot magkatarr. Äter specialfoder och mår bra . Sen vi kastrerade henne har hon fått bättre aptit, för att vara Tessan vill säga, och har börjat dricka vatten. Så nu hoppas vi sommaren ska gå utan inläggning på djursjukhuset.



Hon har alltså haft det lite tufft emellanåt men mått bra för det mesta med medicinens hjälp.

Hon är en tillgiven vovve som ger oss så mycket glädje och vi skulle inte vilja vara utan henne.

Vi vet att hon förmodligen inte kommer att bli lika gammal som en ”frisk” vovve då cortison-behandling förkortar livslängden. Men vi hoppas vi får ha henne i många år till och att hon får må så här bra som hon gör nu.


Min älskade fina Tessan , min bästa tillgivna vän som troget ligger vid mina ben hela dagarna och sover bakom min rygg på nätterna.



Helgen som gick började Henrik att riva lite i badrummet.

Vi ska nu efter lite övertalning från min sida ( tjat skulle nog Henrik säga ) göra en liten renovering av badrummet. Behövligt efter snart 24 år utan att vi gjort nått alls. Vi ska inte göra nån ”lyx” renovering utan mer en ”light” renovering.

Vi ska inte byta golv då det faktiskt inte är så illa. Jag kan inte vara utan dusch här nere då jag har svårt gå i trappan. Så om man byter golv blir det alltså upp att duscha och det är inget alternativ just nu. Så vi ska endast tapetsera om , kakel vill jag inte ha då jag inte städar själv. Vi ska sätta en sorts väggskiva i duschdelen som ser ut som en glasvägg i svart med en stor blomma på.




Sen blir det en ljus tapet med lite inslag av rosa som ser ut som kakel i resten av rummet. Det fasta skåpet ska vi måla svart och sätta den ljusa tapeten på dörren. Henrik har spraymålat alla mässingkrokar i svart , blev jättesnyggt. Sen har vi köpt ett nytt tvättställ, ska köpa nya blandare och en duschvägg. Även ett nytt badrumsskåp med spegel och belysning blir det.


Ny badrumsmatta i ljus rosa och nya duschdraperier i vitt med stort mönster i rosa och svart är beställt. Tror det blir riktigt fint och Henrik och Veronica ska hjälpas åt att fixa det.

Till helgen har vi en resa till IKEA inplanerad. Vi ska åka dit med Andreas och Sara som också behövde nått därifrån. Vi ska köpa en TV-möbel som jag vill ha i vardagsrummet. Den vi har nu äTill r för låg. Då jag sitter bakåtlutad i soffan så ser jag inte så bra på TV-n med mina nya glasögon. Synfältet hamnar fel. Blir ju så med progressiva men tidigare har det gått bar då jag hade för svaga glasögon så jag tittade i läsfältet på långt håll. Nu blir läsfältet som ju är längst ner för starkt med dom nya att se på håll. Så då har jag fått ont i nacken av att luta fram huvudet för att se klart. Har hittat en TV-möbel på IKEA som är nog hög så jag får TV-n i bättre höjd. Bara hoppas den finns hemma så vi får med den hem direkt. Sen blir det säkert lite annat smått och gott också som det brukar då jag åker till IKEA. Kanske lite mindre nu då maken följer med ;-).


Mer denna vecka är ett rehabsamtal på VC med sjukgymnast, arbetsterapeut, ACt-terapeut, kurator och läkare. En sammanfattning av vad jag gjort sen ACT-terapin startade i januari. Jag jobbar på med de verktyg jag fått och lite , lite bättre kan jag nog tycka det är ibland. Jag är inte mer smärtfri men jag har hittat lägen som gör att jag klarar av den bättre. Inte alltid men ibland.

Hade ju inte väntat mej nått under och att jag skulle bli smärtfri var ju inte tanken heller då terapin inte botar nått. Terapin ska ge mej styrka och ork att klara av vardagen trots smärtan och inte låta den styra hela mitt liv. Låter enkelt men det är det då inte.

Då man som jag levt med kronisk nervsmärta i drygt 10 år så är det svårt komma ur den onda cirkeln man hamnat i. Men jag försöker komma igen och försöker vända den dåliga trenden.

Idag är en dålig dag men jag ska ändå försöka ta mej ut på promenad med Tessan. Vet att då jag väl kommer ut så går det, smärtan till trots. Bita ihop och tänka på nått kul. Och tänka att jag gör det jag vill för att jag kan. Smärtan får vara där men inte hindra mej . Inte idag , inte imorgon . Försöka i alla fall.


Fredag då ska vi på Kulturens Hus igen. Då ska vi se Galenskaparna och After Shave. Det ska bli jättekul och det ser jag fram emot. Att sitta i stolarna på Kulturens Hus är väl inte det bästa för min rygg men som sagt. Smärtan ska inte hindra mej från att göra det jag vill. Jag måste få ha kul ibland jag också .



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Christina

Blogg om mina fundering mitt i livet

RSS 2.0